Efter flera hundra påstådda olyckor där bilar ”skenat” återkallar Toyota nu 4,3 miljoner bilar i USA. Man ska installera tre modifieringar som gör att gaspedalen inte kan fastna och dessutom förhindra trottelöppning samtidigt som bromsen används.
Som vi berättat om förut har Toyota och Lexus i USA fått utstå mycket kritik för "skenande bilar". Hundratals förare har rapporterat om att gaspedalen låst sig och orsakat olyckor. Toyota har under flera år undersökt olyckorna och utrett orsakerna, men har haft svårt att hitta några konkreta åtgärder.
Olyckstypen "skenande bil" är inte helt ovanlig i USA och beror oftast på handhavande fel, föraren trycker helt enkelt på gaspedalen istället för bromsen. Toyota och Lexus är ingalunda ensamma om att brottas med dessa problem. Men nu har man beslutat sig för ett radikalt grepp för att en gång för alla undanröja riskerna (och kritiken) för fler olyckor: 4,3 miljoner bilar återkallas för att modifieras.
Varje bil ska få ett åtgärdspaket som består av tre delar:
1) Styrboxen programmeras om för att omöjliggöra att gaspedal och bromspedal används samtidigt. Toyota ansluter sig därmed till flera andra tillverkare, vilket innebär att om bromsen används stängs den elektriska gastrotteln automatiskt.
2) Gaspedalen kortas i nederkant. Därmed skapas ett större avstånd mellan pedal och matta, vilket minskar risken för att pedalen ska fastna i öppet läge.
3) Isoleringsmattan under gaspedalen ersätts med en ny, tunnare matta. Även här är syftet att få ett större avstånd mellan golvmatta och gaspedal.
Förutom de äldre bilarna ska alla nya Toyota och Lexus som levereras i USA förses med samma modifikationer. Som tidigare rekommenderar Toyota/Lexus alla sina ägare att inte använda någon typ av extra golvmatta från eftermarknaden, utan endast de originalmattor som finns hos Toyotas bilhandlare.
Återkallelsen inleds i slutet av december och har utsträckts från tidigare 3,8 miljoner bilar till 4,3 miljoner. Flertalet modeller säljs enbart i USA men återkallelsen omfattar även Prius generation II från 2004 – 2009.
De minnesgoda läsarna kommer nog ihåg att "skenande bilar" ingalunda är ett nytt problem i USA. Under slutet av 80-talet hävdade många amerikanska Audi-ägare att deras bil skenat iväg med full gas och orsakat olyckor. Problemen fick stor uppmärksamhet i media och "dödade" nästan varumärket Audi i USA, försäljningen minskade till en tredjedel på grund av ryktet om skenande bilar.
Flera undersökningar visade att problemet inte var unikt för Audi och med all sannolikhet inte berodde på bilarna, men försäljningen återhämtade sig först ett decennium senare. VW/Audi liksom flertalet andra importmärken har sedan 90-talet försett sina US-modeller med samma funktion som Toyota nu ska införa – om bromsen används stängs trottelspjället.