Hoppa till innehåll

Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar

Gaspedaler som fastnar verkar vara ett problem som Toyota inte kan skaka av sig. Nu har man beslutat att återkalla ytterligare 2,3 miljoner bilar som sålts i USA, vilket ska läggas till de 4,2 miljoner som redan återkallats för samma problem. När Audi på mitten av 80-talet fick (oförtjänt, men ändå) rykte om sig att […]

Gaspedaler som fastnar verkar vara ett problem som Toyota inte kan skaka av sig. Nu har man beslutat att återkalla ytterligare 2,3 miljoner bilar som sålts i USA, vilket ska läggas till de 4,2 miljoner som redan återkallats för samma problem.

När Audi på mitten av 80-talet fick (oförtjänt, men ändå) rykte om sig att sälja "skenande bilar" sjönk försäljningen i USA till en tredjedel. Det tog Audi flera decennier att reparera sitt skamfilade rykte och det hjälpte föga att man i flera undersökningar visade att problemet snarare berodde på att föraren trampade på fel pedal, liksom att problemet drabbade alla bilmärken.

Audis problem på 80-talet är väl känt av Toyota och man vill till varje pris undvika att hamna i samma läge. Sedan flera år har Toyota och Lexus utpekats som överrepresenterade i den olyckstyp där föraren (i bästa fall) kan berätta i efterhand att gaspedalen fastnat i öppet läge och bilen "skenat" okontrollerbart. Toyota avråder också från användandet av extra golvmatta, såvida den inte är ett originaltillbehör.

I slutet på november förra året kunde vi berätta om Toyotas beslut att återkalla inte mindre än 4,3 miljoner bilar som sålts i USA för att utföra ett trestegs åtgärdspaket. Gaspedalen skulle kortas i underkant, golvmattan sänkas och styrboxen programmeras om till att automatiskt slå av trottelöppningen om bromspedalen används.

Men detta räcker uppenbarligen inte för i torsdags meddelade Toyota att ytterligare 2,3 miljoner bilar ska tas in. De modeller som berörs är Camry 2007-2010, Corolla 2009-2010 (inte samma som i Europa), Rav4 2009-2010, Matrix 2009-2010, Highlander 2010, Avalon 2005-2010, Tundra 2007-2010 och Sequoia 2008-2010. Inga Lexus eller Scion berörs.

Det som är nytt i informationen är att Toyota nu medger att vissa pedallänkage kan slitas mekaniskt och då kan det i sällsynta fall innebära att gaspedalen rör sig trögt vid återgående rörelse, i värsta fall fastnar pedalen i delvis öppet läge. Om detta skulle inträffa är Toyotas rekommendation att föraren bromsar hårt tills fordonet står still och sedan ringer efter assistans. Även om motorn upplevs som mycket kraftfull är den betydligt svagare än den kraft som alstras vid full broms.

Så sent som i november 2009 hävdade Toyota att det inte fanns något som pekade på andra orsaker än felaktiga golvmattor som fick gaspedalen att fastna.

När problemen uppmärksammades på allvar i början av 2007 inledde Toyota en undersökning. Året därpå rapporterade Toyota om ett bussningsmaterial i gaspedalen som kunde svälla vid hög värme och därmed ge en kärvande rörelse, men då ville man inte se det som ett säkerhetsproblem utan mer som en "irritation för föraren." Fler rapporter om kärvande pedaler kom in under 2008, även från Europa, men Toyota kunde då inte hitta några nya orsaker till problemet.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.