Stödet för styrelseordförande Akio Toyoda bland aktieägarna och investerarna är anmärkningsvärt lågt. Bland utländska investerare är det så lågt om 34 procent. Hos de inhemska har stödet sjunkit från 70 procent förra året till blott 55 procent i år.
Orsakerna till förtroendekrisen är flera, men främst handlar det om att Toyota inte har lyckats ta grepp om elbilsmarknaden samt anklagelser om fusk. För en tid sedan avslöjades att dotterbolaget Daihatsu riggat säkerhetstester av omkring 88 000 bilar, varav en del sålda som Toyota- modeller.
Toyota har även avslöjats för att ha manipulerat mjukvaran i sina dieselmotorer, bland annat i modellerna Land Cruiser, Hilux och Hiace.

Tidigare i år omvaldes Akio Toyoda till styrelseordförande med 72 procents röster vid årsstämman. Det kan jämföras med 85 procent förra året. Om förtroendet fortsätter sjunka kommer Akio Toyoda tvingas att avgå, uppger han själv.
”Om det fortsätter i den här takten kan jag inte fortsätta som styrelseordförande nästa år”, sa Toyoda nyligen i en intervju på Youtube.
Detta skulle inte vara det enda bakslaget för Akio Toyoda i hans karriär. Tidigare i år tvingades Toyoda be om ursäkt på traditionellt japanskt vis för fusket med dieselmotorer. Förra året avgick han som vd för Toyota efter stark kritik för företagets svaga satsning på elbilar.