Toyota utvecklar eldrivna sportbilar – men koncernchefen själv är skeptisk. I en intervju med Automotive News säger Akio Toyoda att en sportbil för honom måste ha ”doften av bensin och en bullrig motor”.
– Det är så jag definierar en riktig sportbil, säger han.
Läs också: PROV: Toyota GR Yaris – så grym att den borde vara olaglig
Fortsätter kämpa för bensinmotorer
Akio Toyoda, tidigare vd och nuvarande styrelseordförande för Toyota, är inte bara en ledare – han är också märkets självutnämnda ”master driver”.
Han har bland annat haft ett finger med i utvecklingen av GR Corolla och är känd för att personligen testa bilar innan lansering. Trots företagets investeringar i batterielbilar och vätgasbilar står han fast vid att sportbilar ska vara känslodrivna.
– Det finns alltid människor inom Toyota som brinner för eldrivna sportbilar. Men jag tror inte att elbilar ger samma känsla, säger Toyoda.
Han lyfter också elbilars begränsningar på racerbana som ett stort problem:
– Det blir inte spännande. Du kan inte köra runt banan mer än en timme. Loppen handlar om laddtid eller batteribyte, inte om bilarna.
Läs också: Han bygger världens snabbaste bilar – men kör Toyota till jobbet
Vill att kunderna – inte lagar – styr framtiden
Toyoda betonar att Toyota jobbar mot koldioxidneutralitet, men inte vill tvinga fram en enda lösning. Han förespråkar i stället en ”multipathway-strategi” där elbilar, hybrider och förbränningsmotorer samexisterar.
– Det är kunderna, inte reglerna, som borde bestämma framtiden för sportbilar, säger han.
Rykten gör nu gällande att både Toyota Celica och MR2 kan återuppstå som bensindrivna GR-modeller – något som tycks bekräfta Toyodas linje. Under en färsk produktvisning visade Toyota även nya GR-modeller som drivs med klassiska förbränningsmotorer.
Vad händer med Toyotas elbilsplaner?
Trots Toyodas personliga preferenser pågår utveckling av eldrivna sportbilar inom koncernen. Konceptbilen FT-Se visades upp redan 2023 och ska representera framtiden för elektrisk körglädje.
Men Toyoda själv säger att det dröjer innan han som master driver kan stå bakom en batteribil.
– Kanske den dagen vi kan erbjuda en prisvärd eldriven sportbil. Tills dess är det nästa ”master drivers” uppgift, säger han.