Hoppa till innehåll

Oväntade draget med nya Toyota GR Corolla

En bil känd för sitt råa ljud, nu med en oväntad ”förstärkning”. Toyota gör ett kontroversiellt drag med nya GR Corolla.

Toyota har valt en kontroversiell väg med sin GR Corolla. Modellen får nämligen artificiella motorljud via JBL-högtalarna, där systemet Active Sound Control till och med simulerar avgaspoppar, enligt Motor1.

Tre olika ljudprofiler kan kopplas till körlägena, med tre volymnivåer och möjligheten att stänga av helt.

Det som gör draget så oväntat är att GR Corolla redan är känd för sitt unika och aggressiva ljud. Den trecylindriga turbomotorn på 1,6 liter ger 300 hästkrafter och ett rått vrål via sitt trippelavgas-system – två rör på sidorna och ett i mitten.

Bakre vy på Toyota GR Corolla med trippelavgasrör i solnedgång
Trippelavgasröret ger GR Corolla sitt råa och unika ljud – något som nu kompletteras av fejk-ljud i högtalarna. Foto: Toyota

Mer prestanda

Utöver ljudet får bilen viktiga prestandauppgraderingar inspirerade av Toyotas Super Taikyu-racingprogram i Japan. Karossen har förstärkts med totalt över 30 meter strukturlim, vilket ökar vridstyvheten markant utan att påverka vikten nämnvärt.

Kylsystemet har också förbättrats. En ny luftkanal öppnas automatiskt vid höga varvtal och leder kall luft direkt från grillen till motorn, vilket gör att turbomotorn kan leverera full effekt längre under hård körning på bana.

Toyota har också bekräftat en mjukvaruuppdatering för tidigare årsmodeller. Den höjer vridmomentet till 400 Nm och ger reviderade inställningar för GR-Four fyrhjulsdriften.

GR Corolla säljs inte officiellt i Sverige. Här är det istället modeller som GR Yaris och GR Supra som levererar Toyotas ”waku-doki” – den pulshöjande körupplevelse som hämtar inspiration från racing.

För svenska kunder finns Corolla-versioner med GR-designelement, exempelvis GR SPORT, men dessa är inte samma sak som den högpresterande GR Corolla. Trots det är nyheterna relevanta även här eftersom de visar hur Toyota utvecklar sina GR-modeller och vilken teknik som kan sprida sig till fler sportiga modeller på den europeiska marknaden.

Frågan är bara: hör fejk-ljud hemma i en sportbil – eller är det en onödig gimmick?

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Toyota

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.