Hoppa till innehåll

Toyota IQ – världens minsta 4-sitsare

UPPDATERAD MED WEBB-TV-INSLAG!”Det här är en viktig milstolpe i Toyota historia. Den vänder sig till storstadsmänniskor och erbjuder ett helt nytt transportalternativ.” Stora ord av Toyotas Europachef, men också ett unikt åkdon: mindre bil med fyra sittplatser än Toyota IQ finns inte i dag. Toyota IQ är kortare än tre meter och därmed världens minsta […]

UPPDATERAD MED WEBB-TV-INSLAG!
”Det här är en viktig milstolpe i Toyota historia. Den vänder sig till storstadsmänniskor och erbjuder ett helt nytt transportalternativ.” Stora ord av Toyotas Europachef, men också ett unikt åkdon: mindre bil med fyra sittplatser än Toyota IQ finns inte i dag.

Toyota IQ - världens minsta 4-sitsare

Toyota IQ är kortare än tre meter och därmed världens minsta 4-sitsiga bil.

Toyota brädar Smart på Genèvesalongen: IQ är bara 30 cm längre än Smart Fortwo men har ändå plats för tre vuxna och ett barn. Det är en unik rymlighet som gjorts möjlig genom flera radikala konstruktionslösningar.

Toyota IQ - världens minsta 4-sitsare

Toyota har skapat en differential som tar mindre plats.

Toyota IQ är mindre än tre meter lång – närmare bestämt 298,5 cm – och axelavståndet är relativt sett stort: exakt två meter. Höjden är 150 cm. (Smart är 269 cm lång och 154 cm hög, och har axelavståndet 186,5 cm.)
Det betyder för IQ mycket korta överhäng, vilket i sin tur ger maximalt utrymme för åkande och bagage.
För att korta ner överhänget framtill har Toyotas ingenjörer skapat en differential som tar mindre plats, och genom det har man vunnit drygt 10 cm på längden inne i kupén. Innermåtten matchar faktiskt utrymmena hos storebror Yaris.
Också styrväxeln har konstruerats om för att ta mindre plats, och genom att den ligger högt i motorrummet stjäl den mindre plats.
Även klimatanläggningen har krympts markant i storlek utan att man förlorat i effekt, och det betyder också en del för passagerarutrymmet.

Toyota IQ - världens minsta 4-sitsare

Bränsletanken är helt platt och ligger under golvet på förarsidan.

En fjärde radikal nykonstruktion är bränsletanken, som här är alldeles platt och ligger under golvet på förarsidan. En tunn platt tank har historiskt inte varit möjlig, eftersom det ansetts ge problem när bränslet flyttar sig i tanken allt efter bilens rörelser. Men detta har Toyota alltså löst, och på det viset vinner man också mycket utrymme åt de åkande.
Under högerstolen finns i stället plats för ett förvaringsfack utan insyn.
Invändigt har framstolarna och baksätet fått en ny utrymmessnål ramkonstruktion som ger tunnare ryggstöd utan att man offrat i komfort. Den lösningen ger baksätespassagerarna 4 cm extra benutrymme.

Toyota IQ - världens minsta 4-sitsare

Instrumentpanelen är asymmetrisk och har en fördjupning på högersidan, vilket ger extra utrymme.

Men utöver alla dessa detaljlösningar har Toyotas formgivare satt pennan även i instrumentpanelen: den är asymmetrisk och har en fördjupning på högersidan, vilket ger extra utrymme och gör det möjligt att sitta på passagerarplatsen också när stolen är skjuten till sitt främsta läge för att ge plats i baksätet.
Reglagen på mittkonsolen har hållits så få som möjligt, bland annat genom att stereon sköts med reglage i ratten.
Trots sina diminutiva mått har IQ fullt modern säkerhetsutrustning, och Toyota utgår själva från att den kommer att klara fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Med tanke på att Smart Fortwo klarade fyra stjärnor, är det löftet knappast orealistiskt.
Toyota IQ börjar byggas i Japan under fjärde kvartalet i år, och den erbjuds med två bensinmotorer och en diesel. Några detaljer om drivlinan ges inte här i Genève, men Toyota lovar koldioxidutsläppet för snålaste motorn ska ligga runt 100 gram/kilometer.
Under det första produktionsåret planeras cika 100.000 tillverkade IQ.

Se webb-tv-inslag med IQ här!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.