Amerikanska myndigheter slår fast att ”skenande” Toyota-bilar i de flesta fall orsakats av föraren. Misstankarna om tekniska eller elektroniska fel avfärdas i alla fall utom ett. Nu återstår ett mödosamt arbete för Toyota att återställa förtroendet hos kunderna.
De flesta bilar som återkallats av Toyota har fått sin gaspedal ombyggd, för att eliminera risken för att den ska kärva och i värsta fall fastna. Men enligt NHTSA finns felet istället bakom ratten – i nästan alla fall.
Under nästan ett års tid har vi kunnat läsa allt fler artiklar om "skenande" Toyota-bilar där förarna rapporterat att bilen okontrollerat accelererade med full gas. Flera dödsolyckor skedde i USA som fick stort genomslag i media och runt nyårsskiftet tog Toyota beslut om att återkalla cirka åtta miljoner bilar, världen runt.
De bilar som återkallats har fått själva gaspedalen ombyggd för att undvika att den kan slitas och kärva i sin rörelse, något som i värsta fall kunde innebära att den fastnar. Toyota har även åtgärdat höjden mellan gaspedal och golvmatta för att undvika att pedalen fastnar. Åtgärderna har genomförts successivt och i Sverige har 52.000 Toyota-ägare kontaktats och cirka 80 procent har fått sina bilar modifierade. Resterande bilar blir åtgärdade när de kommer in för service nästa gång (ägaren har valt att inte åka till verkstaden separat).
Förstärkningsplattan ska förhindra att friktionen ökar och får pedalen att fastna. I Sverige har 80 procent av de 52.000 berörda Toyota-bilarna åtgärdats, resten sker vid nästa service. KLICKA FÖR STÖRRE BILD
I en artikel i The Washington Post under tisdagen redovisas en preliminär rapport från "The U.S Department of Transportation" och säkerhetsorganisationen NHTSA. Man konstaterar där att NHTSA fått mer än 3.000 rapporter om skenande Toyota-bilar varav 75 orsakat dödsolyckor med totalt 93 döda personer. En del av dessa bilar har haft en så kallad "svart låda" som registrerar fordonsdata och dessa har analyserats av NHTSA med hjälp av de "läsare" som Toyota försett myndigheten med.
Enligt uppgifterna från NHTSA kan bara en dödsolycka – med fyra omkomna i augusti 2009 – bindas till ett tekniskt fel och det rörde sig om en Lexus där gaspedalen fastnade i golvmattan. Men det problemet tog Toyota snabbt på allvar och åtgärdade de bilar som berördes under hösten.
NHTSA kan inte ge några definitiva besked om det finns fler bilar där man kan styrka om en olycka berott på tekniska eller elektroniska fel, hävdas det i artikeln hos The Washington Post, men undersökningen kommer att pågå under flera månader till.
Om inte tekniken fallerat återstår i stort sett bara en förklaring: förarfel. The Washington Post berättar om ett uppmärksammat fall där Myrna Marseille kraschade sin Toyota Camry in i en husvägg. Enligt Myrna Marseille hörde hon hur motorn rusade och tittade då ner på pedalerna och såg att hon tryckte enbart på bromsen. Men den efterföljande polisundersökningen kunde visa via övervakningskameror i området att bromsljuset inte tändes förrän efter bilen kraschat in i väggen. Även den "svarta lådan" hade registrerat full gas och ingen broms. Trots sin bestämda övertygelse hade alltså Myrna Marseille inte tryckt på bromsen utan på gaspedalen – ett förarfel med andra ord.
Toyota har inte själva hävdat att olyckorna beror på förarfel utan har istället slagit fast att bilarna är säkra, samtidigt som man gjort organisationsförändringar för att fokusera ännu hårdare på säkerhet och kvalitet. Att ändra allmänhetens åsikt i ämnet blir dock en mödosam process. Artikeln i The Washington Post går att läsa på den här länken.