När kupén är fylld av krockkuddar är det dags att börja tänka på de oskyddade trafikanterna. Toyotas koncept har krockkuddar även på utsidan!
Veckans fixeringsbild: Hur många krockkuddar finns det i konceptet från Toyoda Gosei? KLICKA FÖR STÖRRE så blir det enklare att räkna.
Det började med krockkudde i ratten och sedan kom passagerar-krockkudden. Sidokrockkuddarna följdes snabbt av krockgardiner – innan det blev dags för knäkrockkuddar.
Krockkudden i motorhuvens bakkant ska fånga upp huvudet på den påkörde gångtrafikanten. KLICKA FÖR STÖRRE.
I dag är de flesta bilar utrustade med sex eller fler krockkuddar för att skydda de åkande, och det finns knappast plats för mer uppblåsbar säkerhet i kupén.
Då visar Toyoda Gosei (ett bolag inom Toyota-familjen) en prototyp som är utrustad med krockkuddar för att skydda de oskyddade – alltså fotgängare och cyklister.
Det gör man med hjälp av en stor krockkudde i var ände av motorhuven. Den första för smällen mot höftpartiet, den andra för att fånga huvudet. Hela systemet omfattar också kamera och radarsensorer för att upptäcka när en fotgängare kommit för nära och det är dags att aktivera systemet.
Glömde vi berätta att bilen också har en stor krockkudde i lastutrymmet, bakom baksätets ryggstöd?
Och därmed är det ingen överdrift att – som Toyoda – säga att konceptet har ”360-graders krockkuddeskydd”.