
Ska elbilarna övertyga det stora antalet bilköpare gäller det att ändra på ”tråk-stämpeln”. Ett sätt är att utveckla elbilar för motorsport och det har Toyota gjort med hjälp av sin motorsportavdelning Toyota Motorsport GmbH (TMG) i Köln.
Förra hösten kunde vi berätta hur Toyota satte varvrekord för elbilar på Nürburgring med tiden 7:47,749 i sin specialbyggda ”TMG EV P001”. Racebilen baserade sig då på ett chassi från brittiska Radical och trots ett stort batteripaket begränsade sig bilens vikt till 970 kilo. Två elmotorer gav en sammanlagd effekt på 380 hk och 800 Nm i TMG EV P001 och på YouTube finns ett filmklipp från fjolårets rekordvarv (klicka på länken). Årets rekordvarv kan du se i bildrutan nedan.
Nu har ett år förflutit och Toyota Motorsport GmbH, TMG, har vidareutvecklat bilen som numera heter TMG EV P002. Toppeffekten är höjd till 350 kW (476 hk) och 900 Nm, vilket gjorts möjligt genom en bättre temperaturkontroll av både batteripaket, elmotorer och spänningsomvandlare. Batteripaketet har en kapacitet på 42 kWh.
Första, tuffa utmaningen för TMG EV P002 var backtävlingen Pikes Peak där Fumio Nutahara körde upp på tiden 10:15,380 – vilket var tävlingens sjätte bästa tid alla kategorier och givetvis rekord för elbilar (en film från Pikes Peak finns i rutan nedan).
På Nürburgring var det återigen Jochen Krumback som satt bakom ratten och den här hösten lyder rekordvarvet 7:22,329 – en förbättring från fjolåret på över 25 sekunder.
Speciellt stolta är Toyota Motorsport GmbH över att man utvecklat en likströmsladdare till TMG EV P002. Batteripaketet är placerat i en Toyota Hiace skåpbil och kan laddas med ett ”vanligt” uttag (trefas, 400V/16A växelström). Fördelen med likströmsladdningen är att man relativt snabbt kan ladda upp tävlingsbilen även i en banracingdepå utan speciella arrangemang i övrigt.
Syftet med TMG EV P002 är inte enbart att sätta spektakulära rekord på Pikes Peak och Nürburgring för Toyota. Målet är att tekniken ska bli tillgänglig för privata racingteam redan nästa år.