Hoppa till innehåll

Toyota väcker V8-motorn till liv i nya sportbilar

Toyota utvecklar en helt ny dubbelturbo-V8 för kommande GR-modeller och Lexus. Premiär väntas i december.

Elbilarna tar över, men Toyota är inte redo att tysta sina sportbilar. Mitt i elracet bekräftar märket att en helt ny V8-motor utvecklas för framtida prestandamodeller både från Toyota och Lexus.

Det betyder att GR-familjen får ett kraftpaket att räkna med, samtidigt som Lexus fortsätter bära arvet från LFA och LC.

Bekräftelsen kom vid Japan Mobility Show där Toyotas drivlinechef Takashi Uehara berättade att motorn nu är i aktiv utveckling.

Den ska ingå i samma nya motorfamilj som kommande turbofyra på 1,5 och 2,0 liter.

Men här handlar det om åtta cylindrar och dubbla turboaggregat, framtagna för att ge riktigt höga varv och maximal körglädje.

Exakta siffror är hemliga, men mycket pekar på runt fyra liters volym och ett effektuttag som kan passera 800 hästkrafter i sina vassaste versioner. Det skulle ta Toyota tillbaka upp i superbilsklassen på allvar.

Som referens sägs den nya turbofyran i nästa GR Celica ge omkring 400 hästar. Med två extra cylinderrader kan matematiken bli väldigt trevlig.

GR GT3 blir först ut

Den nya V8-motorn får troligen sin debut i Toyota GR GT3, en modell som både ska satsas på i racing och säljas i ett väggodkänt utförande.

Toyota har redan retats med motorljud i sociala medier och visat konceptbilen flertalet gånger.

Bilen förväntas kombinera förbränningsmotor med elassistans, men inte via laddsladd.

I stället blir det ett själv­laddande hybridsystem som ska ge extra tryck ur kurvorna och fungera i racingformatet.

I samband med presentationen 5 december väntas också mer tekniska data.

Lexus får en egen version

Det är inte bara Toyota som ska mullra vidare. Lexus har bekräftat att en annan konfiguration av samma grundmotor ska driva den kommande sportbilen baserad på Lexus Sport Concept.

Lexus LFR hybrid sportbil koncept 2027 bakifrån
Rendering av Lexus sportbilskoncept, ofta kallad LFR, som väntas lanseras som hybrid. Foto: Lexus

Den visades först i Kalifornien och nu i Tokyo med mer färdig interiör. Modellen är tänkt att ersätta LC som fasas ut i slutet av decenniet.

Lexus-versionen lägger mer tonvikt på kultur och lyx, medan GR-varianten ska vara rå, högljudd och muskelfokuserad.

Uehara beskrev själv skillnaden som en mildare motor och en mer muskulös. Gissa vilken som hamnar i vilken bil.

När får vi se allt?

Toyota har spikat datum: 5 december. Då får vi veta hur den nya V8:an ser ut, låter och vad GR GT3 faktiskt klarar.

Lexus-detaljer väntas strax efteråt. Lanseringar i Sverige? Troligen 2026–2027.

En sak är säker: bensinmotorn är inte död än. Den bara växlar upp.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Toyota

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.