Elbilarna tar över, men Toyota är inte redo att tysta sina sportbilar. Mitt i elracet bekräftar märket att en helt ny V8-motor utvecklas för framtida prestandamodeller både från Toyota och Lexus.
Det betyder att GR-familjen får ett kraftpaket att räkna med, samtidigt som Lexus fortsätter bära arvet från LFA och LC.
Bekräftelsen kom vid Japan Mobility Show där Toyotas drivlinechef Takashi Uehara berättade att motorn nu är i aktiv utveckling.
Den ska ingå i samma nya motorfamilj som kommande turbofyra på 1,5 och 2,0 liter.
Men här handlar det om åtta cylindrar och dubbla turboaggregat, framtagna för att ge riktigt höga varv och maximal körglädje.
Exakta siffror är hemliga, men mycket pekar på runt fyra liters volym och ett effektuttag som kan passera 800 hästkrafter i sina vassaste versioner. Det skulle ta Toyota tillbaka upp i superbilsklassen på allvar.
Som referens sägs den nya turbofyran i nästa GR Celica ge omkring 400 hästar. Med två extra cylinderrader kan matematiken bli väldigt trevlig.
Läs också: Toyota utvecklar kompaktare bensinmotor – sänker förbrukningen
GR GT3 blir först ut
Den nya V8-motorn får troligen sin debut i Toyota GR GT3, en modell som både ska satsas på i racing och säljas i ett väggodkänt utförande.
Toyota har redan retats med motorljud i sociala medier och visat konceptbilen flertalet gånger.
Bilen förväntas kombinera förbränningsmotor med elassistans, men inte via laddsladd.
I stället blir det ett självladdande hybridsystem som ska ge extra tryck ur kurvorna och fungera i racingformatet.
I samband med presentationen 5 december väntas också mer tekniska data.
Läs även: Toyotas chef dissar elbilar – ”Ger ingen sportbilskänsla”
Lexus får en egen version
Det är inte bara Toyota som ska mullra vidare. Lexus har bekräftat att en annan konfiguration av samma grundmotor ska driva den kommande sportbilen baserad på Lexus Sport Concept.

Den visades först i Kalifornien och nu i Tokyo med mer färdig interiör. Modellen är tänkt att ersätta LC som fasas ut i slutet av decenniet.
Lexus-versionen lägger mer tonvikt på kultur och lyx, medan GR-varianten ska vara rå, högljudd och muskelfokuserad.
Uehara beskrev själv skillnaden som en mildare motor och en mer muskulös. Gissa vilken som hamnar i vilken bil.
Missa inte: Toyota: hybrider kan vinna sportbilsfansens hjärtan
När får vi se allt?
Toyota har spikat datum: 5 december. Då får vi veta hur den nya V8:an ser ut, låter och vad GR GT3 faktiskt klarar.
Lexus-detaljer väntas strax efteråt. Lanseringar i Sverige? Troligen 2026–2027.
En sak är säker: bensinmotorn är inte död än. Den bara växlar upp.
Läs också: Toyotas överraskning: Ska göra världens lyxigaste bilar