Först bytte Corolla namn till Auris, och nu kommer MPV-versionen utan mellannam – den heter bara Toyota Verso. Men den är sjusitsig som förr, och den kan beskådas på Genèvesalongen nästa vecka.
Den ersätter Corolla Verso men heter bara Toyota Verso. Premiär är det kommande tisdag på salongen i Geneve.
Versatility är mångsidighet på engelska och det är vad Toyotas modellnamn Verso syftar på. Tidigare fanns Versoversioner av både Yaris, Corolla och Avensis, men nu är det bara mellanstorleken kvar. Och då behövs inget mellannamn, tycker Toyota och döper nya sjusitsbilen till bara Verso.
Men i grunden är det en Auris med förlängd kaross (+70 mm) och ökat axelavstånd (+25 mm). Dessutom är Verso närmare decimetern högre. Det här gör den riktigt rymlig, och med tre sätesrader har den alltså plats för sju personer. Alla stolarna i de två baksätesraderna ska gå att fälla ner i golvet, vilket gör att man slipper bära tunga stolar in och ut ur garaget. Dessutom saknas alltid stolarna när man som bäst behöver dem (det finns en lag om sånt).
Modellen har tidigare visats upp under ett svart skynke, och detta är den första officiella bilden på Verso. Ja, förmodligen var det inte meningen att den skulle läcka ut före pressvisningen i Genève kommande måndagkväll, men läckage är tydligen något bilföretagen får vänja sig vid i internet-åldern.
I övrigt vet vi inte så mycket om Verso, utom att den ska byggas i Turkiet enligt Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige.
Men eftersom det i princip är en Auris, lär Verso få del av samma motorprogram som omfattar fem motorer, varav på bensinsidan en 1,6-liters på 132 hästkrafter och en 1,8-liters med 147. Tre dieslar erbjuds, med 126, 150 respektive 177 hästar, den sistnämnda med 400 Nm. Trots ökade effekter jämfört med Corolla Verso, har bränsleförbrukningen i genomsnitt sjunkit med 12 procent.
Främsta konkurrenterna lär bli Citroên C4 Picasso, Renault Scénic, Opel Zafira och Volkswagen Touran. Säljstart blir det sannolikt efter sommaren.