Inför Detroit-showen om ett par veckor har Toyota släppt ett gäng bilder på deras nya konceptbil FT-HS. Ingenstans nämns namnet "Supra", men visst är det väl så att konceptbilen är det första smakprovet – eller vad tror ni?!
![]() |
|
Toyotas konceptbil FT-HS har begåvats med en djärv design, tuffare än något annat vi tidigare sett från Toyota. KLICKA FÖR STÖRRE
|
Toyota går från framgång till framgång, men det finns faktiskt en del hål kvar i modellutbudet som vi länge väntat på att de ska fyllas. Till exempel en förhållandevis billig sportbil – och varför inte också en lite dyrare sportbilsmodell med riktigt bra prestanda?
Senaste ”folksportbilen” från Toyota var Celica, som kom 1970 och somnade in definitivt 2006. Celica fick en intressant avknoppning i en lyxigare modellvariant som döptes till ”Supra” och de två modellerna fick varsin utvecklingsgren från och med 1986. Supra fick inte så mycket uppmärksamhet i Sverige under den tiden som bilen fanns till salu (1986-2002) men den har blivit desto mer eftertraktad i efterhand när den enorma trimningspotentialen visats otaliga gånger. Utan större förstärkningar kan Supras turbomotor leverera upp emot 1.000 hk – utan att gå sönder!
Som ni alla redan läst är Toyota på väg att bli världens största biltillverkare och de passerar General Motors någon gång under 2007. Ett litet steg på denna klättring är att täppa till hålen i modellutbudet och det första tecknet i sportbilsriktningen är konceptbilen ”FT-HS Hybrid Sports Concept”. Den ska få sin publika premiär i Detroit, som öppnar den andra veckan i januari, och redan nu kan vi gotta oss med några läckra bilder från Toyota. Väldigt mycket Photoshop, men man får ändå en hygglig bild av hur konceptbilen ser ut.
![]() |
|
Taket på konceptbilen är tillverkat i kolfiberarmerad plast och kan lyftas av. Vi får se hur mycket av dessa idéer som kan få finnas kvar på en seriemodell. KLICKA FÖR STÖRRE
|
De knapphändiga uppgifterna berättar att konceptbilen har en 3,5-liters V6 motor som ger 296 hk och den kompletteras av en elmotor på cirka 200 hk som gör att totaleffekten blir motsvarande 400 hk. Det är alltså samma drivpaket som i Lexus GS450h och tack var den lägre vikten så lär FT-HS få fullt godkända prestanda, räkna med 0-100 km/h på mitten fyror.
Toyota själva hävdar att den här modellen skulle kunna stå på gatan för cirka 30.000-40.000 dollar, vilket i svenskt köpvärde skulle motsvara ungefär samma summa om man bara lägger till en nolla på slutet. Det låter onekligen rätt lågt, och får nog tas med en nypa salt än så länge.
Konceptbilen har designats av Toyotas studio i Kalifornien och enligt uppgift så är de radikala linjerna ingen utopi utan testade i vindtunnel. Det finns en mängd intressanta detaljer och enbart konstruktionen av ratten kan innebära att man måste tänka efter några gånger innan man förstår hur det fungerar. Av bilderna nedan så är de flesta så stora att de med fördel kan användas som skrivbordsbilder, bara att klicka och spara hem. Notera också skissbilden längst ner, den visar hur de ursprungliga idéerna såg ut.








