Under årets första tre månader stals 1.870 katalysatorer i Sverige till en kostnad av 67,6 miljoner kronor.
– En katalysator innehåller värdefulla ädelmetaller och kan vara värd 5.000 kronor i metallvärde men skadekostnaden uppgår ofta till omkring 30.000 kronor, säger Mats Galvenius, vd för Larmtjänst.
Han uppger att stölderna oftast utförs av välorganiserade internationella ligor. I mars i år beslagtog Malmöpolisen fler än 500 stulna katalysatorer. Värdet var mer än 10 miljoner på den svarta marknaden.
Toyotas motdrag är att stöldmärka katalysatorer med märk-DNA. Förhoppningen är att märkningen ska avskräcka tjuvar och att polisens arbete ska underlättas då det går att koppla en stulen katalysator till en viss bil.
I Sverige får alla Toyota-ägare som drabbas av stöld en DNA-märkning på sin nya katalysator. Det monteras också en sensor som känner av om bilden lyfts upp och slår igång ett larm. Ägare som har Toyota-försäkring slipper självrisk vid katalysatorstöld om bilen fått stöldmärkning och larm.
Det är främst Toyota- och Lexus-bilar från 00-talet som drabbas. Nyare modeller har en annan konstruktion på katalysatorn som gör dem mindre stöldbegärliga.