Auto Motor och Sport var med och bjöd in till Auolifes bankörning på Mantorp Park för några veckor sedan. En solig dag full utav glada miner, däcksrök och bromsdamm. I vanlig ordning började arrangemanget med en obligatorisk registrering och säkerhetsgenomgång. Även om de flesta är gamla rävar som skulle kunna rabbla Mantorps spårval och bromspunkter baklänges i koma, så är det viktigt att repetera säkerhetsdetaljerna. Dessutom är det vanligtvis alltid några rookies med.
På Mantorps uppställningsplats skiner bilar av alla dess slag, med en sak gemensamt. De går som satan! Överraskande är att se hur många Ferrari som hittar till Autolifes track day. Vanligtvis brukar fältet bestå till stor majoritet av Porsche med lite inslag av italienare här och där och någon japan samt diverse snabba familjebilar. Här är det en salig blandning av vad Sportbilssverige har att erbjuda.



Dagens schema efter säkerhetsgenomgången ser ut som följer: bankörning. Det är just detta som är halva grejen med Auolifes banträffar, du får köra så mycket bana som du och din bil klarar av. Det är inte ens paus för lunch, utan banan står öppen för dig mellan klockan 10 och 17. Och efter dessa sju timmar lär varken du eller din bil sukta efter mer gas och broms, på en dag eller så.
Eftersom detta är en samling med ett antal av de exklusivaste bilarna som finns i Sverige finns det ingen anledning att försöka mäta sig med hästkrafter eller storlek på keramiska skivor. För att spöa exklusiviteten tar vi därför med oss en raritet som bara byggts i 333 exemplar. En Audi A1 Quattro. Den lille fyrhjulsdrivna gynnaren är busbilen numero uno på vintern, men hur står den sig här på torr asfalt bland superbilar?
På långa rakan kan de 256 turbohästkrafterna inte sätta så mycket emot 570 stegrande hingstar från Italien. Men i kurvorna så.. nä, Audins gatdäck kan inte leverera sido-g som R-däcken de flesta sportbilsfantaster har skott sina ögonstenar med. Hade det bara regnat så. En Maserati Quattroporte får dock se sig omkörd och efteråt kommer ägaren fram och frågar hur många hästar den lilla Audin har. Som svar på frågan om hur många hästar hans potenta familjelastare packar, levereras någon form utav mummel.
Kul att några Mini har hittat hit också. En JWC med mastodontsportauspuff smattrar så mycket att jag ger upp redan i depån. Men en till synes original Cooper S ser ut att vara ett lätt byte. Efter några kurvor lägger jag in attacken och går om. Cooper-föraren blir så ivrig att hänga på att han bromsar för sent och drar över kurbsen i chikanen innan flygrakan och tappar spåret.
Men det märks det att det är rutinerade bansmiskare som far runt. Deltagarna har högst varierande kaliber på sina track day-vapen och det sker en hel del omkörningar. Men det sker på ett professionellt sätt och dagen fortlöper i vanlig ordning helt incidentfri. En svart Lamborghini Gallardo ses mest åka på tvären hela dagen.





Välj rätt tidning så blir du inte frånåkt!

Den andra halva med Autolifes banträff är det sociala umgänget och gemenskapen. Efter bankörningen kan det kännas tomt att packa ihop sin svettiga hjälm och sina slitna däck för att köra hem och laga middag. Istället tar nästa evenemang vid och det är samling på stortorget i Linköping. Hela Stora Torget har spärrats av och de fetaste deltagarnbilarna från bankörningen parkeras här.
Efter en snabb återhämtning och dusch på hotellrummet är det fördrink på torgets uteservering, överblickandes Sveriges i särklass mest värdefulla parkeringsplats. En dj-duo pumpar populära house-dängor ur feta högtalare och fyller Linköpings centrum med sköna vibes. Det är en perfekt kväll och solen värmer fortfarande luften till behagliga 22 grader när vi sätter för att käka middag. Det märks att stora delar av deltagarna är sammansvetsade. Det pratas om dagens höjpunkter, som ljudet i den vita Ford GT, och minnen från tidigare arrangemang, som tidigare Gran Turismo-körningar.



Vid niotiden kopplar dj-båset om musiken till en livesändning hos lokalpartyradion East FM. Bilarna på torget krämar på sina stereoanläggningar och öppnar dörrarna, så vips har världens dyraste högtalaranläggning organiserats. Efter att torget har gungats tills det att solen har gått ner och nattsuddande track day-förare har fått mersmak övergår festen till Linköpings hetaste nattklubb Sliver. Hela tiden får deltagarna uppdateringar om vad som är på gång härnäst via sms. Nyckelkorten för dagen gäller som entrébiljett och det spelar ingen roll om du är kategoriserad som ”driver” eller ”drinker”.
Dagen efter blandas hurtigbullar med slagna hjältar runt frukostborden på Stora Hotellet. Det skojas friskt och separationsångesten dämpas genom att snacka om vem som ska vara med på vilka av de kommande arrangemangen. Om det så blir en 500-milatripp genom Europa, eller en blöt avslutningskväll i Tylösand.