Att sätta upp hundratals mil med viltstängsel är en dyr åtgärd. De kan också inge falsk trygghet och vara en fara för djuren om de fastnar på fel sida om stängslet.
Trafikverket utökar i stället mängden aktiva viltvarningssystem som detekterar om det finns större djur inom ett visst område, en så kallad detektionszon.
Om systemet upptäcker ett djur inom zonen tänds varningsskyltar och det kan också hända att den tillåtna hastigheten sänks för den berörda vägsträckan.
På E45:an genom Jämtland har Trafikverket satsat stort på aktiva viltvarningssystem. Myndigheten är nöjda och anser att systemet är effektivt.
Läs även: Här sker flest viltolyckor
Varningssystemen ska byggas ut
– När larmet går kan det plötsligt komma ett djur som du inte har sett, säger Johan Rydlöv, sakkunnig på Trafikverket till Vi Bilägare.
Kritiker menar att systemen bör användas för att komplettera viltstängsel, inte för att ersätta dem. Enligt en studie från EnviroPlanning är faunapassager och viltstängsel mer avgörande för att minska viltolyckor än enbart viltvarningssystem.
Trafikverket började med sina aktiva viltvarningssystem för cirka tio år sedan. Nu ska antalet zoner utökas.
Läs även: Så gör du om du krockat med vilt