Hoppa till innehåll

Trafikverket bygger ut system med aktiv viltvarning – får kritik

Trafikverket anser att aktiva viltvarningssystem är effektivare än stängsel, men alla håller inte med.

Att sätta upp hundratals mil med viltstängsel är en dyr åtgärd. De kan också inge falsk trygghet och vara en fara för djuren om de fastnar på fel sida om stängslet.

Trafikverket utökar i stället mängden aktiva viltvarningssystem som detekterar om det finns större djur inom ett visst område, en så kallad detektionszon.

Om systemet upptäcker ett djur inom zonen tänds varningsskyltar och det kan också hända att den tillåtna hastigheten sänks för den berörda vägsträckan.

På E45:an genom Jämtland har Trafikverket satsat stort på aktiva viltvarningssystem. Myndigheten är nöjda och anser att systemet är effektivt.

Varningssystemen ska byggas ut

– När larmet går kan det plötsligt komma ett djur som du inte har sett, säger Johan Rydlöv, sakkunnig på Trafikverket till Vi Bilägare.

Kritiker menar att systemen bör användas för att komplettera viltstängsel, inte för att ersätta dem. Enligt en studie från EnviroPlanning är faunapassager och viltstängsel mer avgörande för att minska viltolyckor än enbart viltvarningssystem.

Trafikverket började med sina aktiva viltvarningssystem för cirka tio år sedan. Nu ska antalet zoner utökas.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Trafikverket

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.