Ett internt dokument visar att Trafikverket överskattat nyttan av järnvägsprojekt med upp till 20 procent på bekostnad av vägsatsningar, uppger Ekot.
Prognosverktyget som Trafikverket använder för att beräkna framtida trafikvolymer kallas Sampers. Nu har det visat sig att en del variabler varit felaktiga.
Det mest anmärkningsvärda felet, enligt dokumentet som Ekot tagit del av, rör hur restid värderas vid tjänsteresor. Beräkningsmodellen har utgått från att höginkomsttagare värderar en tidsvinst till mellan 10 000–20 000 kronor per timme, trots att den verkliga siffran snarare ligger så lågt som 400 kronor i timmen.
Det har fått följden att tidvinnande projekt som järnväg prioriterats före bilväg.
Läs även: Trafikverket satsar 1 200 miljarder – dessa vägar byggs ut
Räknefelen är inte det västa
Men det värsta är egentligen inte räknefelen, menar professor emeritus vid VTI Jan-Eric Nilsson.
– Det man ska vara riktigt kritisk mot är ju att det tog tio år att upptäcka, säger professorn.
Trafikverkets egen analys visar att järnvägsprojekt gynnats, medan väginvesteringarna missgynnats.
– Det är givetvis allvarligt. Vi har saknat kompetens och förmåga, helt enkelt, säger Fredrik Almkvist, enhetschef på Trafikverket, till Ekot.
Läs även: Trafikverket bygger ut system med aktiv viltvarning – får kritik