Hoppa till innehåll

Trafikverket satsar 1 200miljarder – dessa vägar byggs ut

Trots att Trafikverket fått 1,2 biljoner för att förbättra vägar och järnvägar räcker inte slantarna. Dessa vägprojekt prioriteras.

Trafikverkets generaldirektör har presenterat hur myndigheten vill använda de 1 200 miljarder kronor som riksdagen beslutat skjuta till för att förbättra Sveriges bil- och järnvägar under de kommande 12 åren.

Trots att hela 1,2 biljoner kronor satsas räcker inte pengarna till allt. Flera väntade satsningar på järnväg i Norrland finns inte med i Trafikverkets nya nationella plan, utbyggnad och underhåll av stambanan har prioriterats, liksom en ny järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats.

Kort sagt: Järnvägen förstärks där den används mest idag.

Vägarna ska tåla tyngre lastbilar

Vägsatsningen omfattar en allmän upprustning av vägnätet, där underhållsskulden ska minska och stamvägnätet ska uppgraderas från BK1 till BK4. Det innebär att lastbilar upp till 74 ton får köra på vägarna mot tidigare max 64 ton.

Stamvägnätet ska vara upprustat till BK4, och hela det statliga vägnätet till 2037. Däremellan prioriteras väg som är viktig ur försvarssynpunkt.

Trafikverket vill också bredda vissa vägsträckor med branta stigningar så att lättare fordon kan passera tunga lastbilar.

Totalt satsas 354 miljarder kronor på vägprojekt enligt planen, betydligt mindre än vad som satsas på järnväg.

Plan över upprustningen till BK4-väg fram till 2037.
Till 2037 är all statlig väg BK4-klassad. Foto: Trafikverket

Breddning av E6:an norr om Malmö

Bland de föreslagna vägbyggnadsprojekten finns redan tidigare beslutade vägprojekt som E4:ans förbifart i utkanten av Stockholm och att bygga ut mer av E65:an mellan Malmö och Ystad till motorväg.

Bland de nya föreslagna projekten finns en breddning av E6:an norr om Malmö och E4:an norr om Stockholm mellan Häggvik och Rotebro. Ett annat exempel är utbyggnad av trafikplats Ekhagen längs E4:an i Jönköping.

Större vägprojekt i Sverige 2026–2037.
Större vägprojekt i Sverige 2026–2037. Foto: Trafikverket

Alla medborgare får föreslå ändrad plan

Trafikverkets nationella plan för de 12 kommande åren (2026–2037) ska nu ut på allmän remiss innan Regeringen eventuellt justerar planerna och riksdagen tar beslut.

Det innebär att enskilda medborgare är välkomna att lämna synpunkter på planen. Flera kommuner och regioner i norra Sverige har redan sagt att de kommer att motsätta sig slopade planer för utbyggnaden av järnväg i Norrland.

Större planerade och pågående vägprojekt

E4 Häggvik–Rotebro
E4 trafikplats Ekhagen
E6 Alnarp–Lomma
E4 trafikplats Ättekulla
E4 trafikplats Glädjen–trafikplats Arlanda
E4/E20 Södertäljebron
E45 Vänersborg–Mellerud, deletapp Liden–Frändefors
E4 Förbifart Stockholm (pågår),
E4/LV 259 Tvärförbindelse Södertörn
E4/E20 Hallunda–Vårby
E4 förbifart Skellefteå
E22 Förbi Söderköping
E6 Göteborgs hamn/Lundbyleden (pågår)
E22 Björketorp–Nättraby, Riksväg 50 Medevi–Brattebro
E4/E18 Hjulsta–Jakobsberg
E4 Trafikplats Ljungarum
E10 Morjärv–Svartbyn
E4 Kongberget–Gnarp
E65 Svedala–Börringe
E45 Vattnäs–Trunna och E20 genom Västra Götaland

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images, Clara Tullgren/Regeringskansliet och Trafikverket

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.