Det finns redan teknik för arbetsgivare att spärra hastigheten i sina bilar. Systemen används redan i lastbilar.
För Trafikverket är hastighet en fråga om liv. Förra året omkom 210 personer i trafiken. Det är en låg siffra historiskt sett, men Trafikverket vill komma ner till 130 omkomna år 2030.
– För att lyckas med det behöver vi sänka hastigheten. Om alla skulle köra efter hastighetsbegränsningen skulle vi spara 50 liv om året, säger Maria Krafft, måldirektör trafiksäkerhet på Trafikverket, till Carup.
Hon pekar på att hög hastighet innebär en ökad risk för en arbetstagare som kör i tjänsten.
– Det finns ett arbetsmiljöansvar som är lagstadgat och det handlar om att förebygga stora risker och att ha systematik kring detta, säger Maria Krafft och menar att det inte räcker med välformulerade dokument utan att det krävs aktiva åtgärder från arbetsgivarna för att minska de allvarliga olyckorna i trafiken.
– Det räcker inte att man har en policy, det måste finnas en systematik. En fortkörning är inte bara en sak mellan föraren och polisen, det finns en tredje part och det är arbetsgivaren.
Läs även: Polisens egen topplista: 25 riktigt korkade ursäkter
ISA kan användas för en fartspärr
Vilken teknik ska då användas för att förhindra fortkörning?
Maria Krafft pekar på att det redan finns ett system i nya bilar för att läsa av hastighetsskyltar som kallas ISA. Det skulle kunna användas. Samtidigt måste det finnas en möjlighet att köra fortare i en nödsituation.
Läs även: Fartkameror fångar inte bara fartsyndare – löser andra brott