Flera etablerade nyhetsmedier som TT och SVT rapporterade igår om att maxhastigheten för A-traktorer ska få köra i 45 km/h framöver. Det är en felaktig tolkning av beslutet i EU-parlamentet.
– Du kommer inte få köra en A-traktor i 45 km/tim, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson och hänvisar till reglerna för traktorer som säger att det bara är B-traktorer som får köra över 40 km/h. Och de kräver 18 år och B-körkort.
B1-körkort i stället för AM-kortet
Vad EU-beslutet handlar om är att AM-behörigheten ska kompletteras med en B1-behörighet, som vi tidigare skrivit om. Med B1-körkort kommer man att få köra 45 km/h.
Anledningen till förändringen är främst att B1-körkort kräver en mer omfattande körutbildning som är anpassad för personbilar. Precis som ett vanligt B-körkort krävs både godkänt teori- och körprov.
Läs också: Här finns flest A-traktorer i landet
AM-behörigheten som krävs för A-traktor är i grunden ett mopedkort och utbildningen är inte anpassad för bilar.
Möjligheten att köra A-traktor med AM-kort kan komma att försvinna framöver.
– EU-kommissionen har invänt mot att vi medger körning av traktor med stöd av AM-behörighet. Sverige har lutat sig mot det undantag som medger att man får köra traktorer om de används i jordbruk och skogsbruk. Vår utredning visar dock att A-traktorerna huvudsakligen används på annat sätt. Det är något som talar för en ändring, säger presschefen Mikael Andersson.
Max 2,5 ton med B1-körkort
B1-behörigheten begränsar också maxvikten till 2,5 ton. Det blir alltså inte möjligt att köra med en tung lastbil som AM-körkortet medger.
Exakt hur reglerna för B1-fordon kommer att se ut är inte klart i dagsläget. Men troligen försvinner kraven på att bilen byggs om utan att det räcker med en elektronisk fartspärr.
– Jag ser ingen poäng med att hålla fast vid regeln om att man måste ta bort baksätet. Dagens regel handlar om att det ska vara tydligt att fordonet byggs om från ett fordon för personbefordran till ett arbetsredskap [traktor], säger Mikael Andersson.
Då det rör sig om fartbegränsade personbilar och inte traktorer kommer miljökraven vara betydligt högre. En A-traktor kan få släppa ut 1 000 gånger mer farliga ämnen.
Uppdatering: Transportstyrelsen skriver till ams att myndigheten har en ambition att arbeta fram lösningar som gör det relativt enkelt att konvertera en A-traktor till B1-personbil. I dag är det svårt om ochmständigt att bygga om en A-traktor till personbil för B-körkort.
Läs mer om de nya körkortsreglerna här.
B1-körkort tidigast 2029
Ursprungligen ville EU att B1-kort skulle ha en minimiålder på 16 år. Svenska EU-politiker har verkat för att få en 15-årsgräns med hänvisning till den praktiska nytta som ungdomar i glesbygd har av att kunna ta sig till jobb och skola med bil.
EU-parlamentet har gått på den svenska linjen och sänkts åldersgränsen till 15 år.
Dagens 15-åringar kommer dock troligen hinna fylla 18 år innan den nya B1-behörigheten är på plats.
– Medlemsländerna ska få tre år på sig att implementera reglerna i den nationella lagstiftningen och att reglerna börjar gälla ett år senare. I så fall skulle Sverige införa reglerna 2028 och de ska börja gälla 2029, säger Mikael Andersson med brasklappen att han inte verifierat uppgifterna.