Hoppa till innehåll

Transportstyrelsen: ”Hundratusentals dieselbilar skulle underkännas”

EU:s gemensamma besiktningskrav kan bli slutet för många svenska dieselbilar, uppger Transportstyrelsens vägdirektör.

Vi har tidigare skrivit om hur EU vill införa enhetliga krav på säkerhet och utsläpp vid kontrollbesiktningen så att man ska kunna besiktiga sin bil var som helst inom EU.

Regeringen har skickat förslag på anpassning av den svenska kontrollbesiktningen till Riksdagen som ska fatta beslut den 15 augusti.

Dyrt eller omöjligt att åtgärda

På DN-debatt förklarar Transportstyrelsens vägdirektör Petra Wermström vad konsekvenserna blir för landets dieselbilar när de verkliga utsläppen ska börja mätas:

– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd. Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen.

Redan nästa år kan de EU-gemensamma reglerna för kontrollbesiktning träda i kraft.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Peter Gunnars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.