Vi har tidigare skrivit om hur EU vill införa enhetliga krav på säkerhet och utsläpp vid kontrollbesiktningen så att man ska kunna besiktiga sin bil var som helst inom EU.
Regeringen har skickat förslag på anpassning av den svenska kontrollbesiktningen till Riksdagen som ska fatta beslut den 15 augusti.
Läs även: EU: Hårdare besiktning för äldre bilar – nya tester av elbilar
Dyrt eller omöjligt att åtgärda
På DN-debatt förklarar Transportstyrelsens vägdirektör Petra Wermström vad konsekvenserna blir för landets dieselbilar när de verkliga utsläppen ska börja mätas:
– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd. Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen.
Redan nästa år kan de EU-gemensamma reglerna för kontrollbesiktning träda i kraft.
Läs även: Dieselgate-bilar kan bli omöjliga att besiktiga – ”närmast värdelösa”
Läs även: Ny kontroll införs: 70 000 dieselbilar hotas av körförbud