Utsläppen av koldioxid från nya bilar ökar, enligt nya siffror från Europeiska miljöbyrån. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar ökade med 1,6 procent under 2018 till 120,4 gram per kilometer.
Den stora boven i dramat är suvarna. När allt fler bilköpare byter ut sin bil mot en suv ökar utsläppen, eftersom suvarna är större och tyngre än lågbyggda bilar och därmed drar mer bränsle.
Totalt står suvarna för en tredjedel av alla sålda bilar i Europa. 2008 var den siffran bara sju procent.
Försenar laddbilar – medvetet
Enligt organisationen Transport & Environment väljer också flera stora biltillverkare att försena lanseringen av elbilar och laddhybrider.
”De spelar ett högriskspel där de medvetet senarelägger försäljningen av renare bilar för att maximera suv-vinsterna. Det kanske gynnar aktieägarna men det är en tragedi för planeten”, säger Julia Poliscanova på T&E.
Hon vill se mycket kraftigare elbilssubventioner och stora satsningar på laddstolpar från länderna i EU.
”När det kommer till miljön gör biltillverkarna bara vad lagen kräver att de gör. Så de väntar alla in 2020 när de nya koldioxidreglerna träder i kraft för att lansera tillräckligt många laddbilar och klara utsläppskraven”, säger Julia Poliscanova.
Koldioxidutsläppet från nya bilar minskade stadigt med nästan 22 gram per kilometer mellan 2010 och 2016. Året efter blev det en liten ökning med 0,4 gram, och 2018 var ökningen två gram.