
ORDENTLIG UPPGÅNG I SEPTEMBER
September 2023 blev en stark månad. Jämfört med samma period förra året ser vi en försäljningsökning på 24 procent. I täten har vi Tesla Model Y och där bakom hittar vi ID.4. Precis som i augusti. Bakom dessa hittar vi Volvo XC40. Märkestoppens topptre utgörs av tillverkarna av just de tidigare nämnda bilarna. Den stora ökningen av försäljningen gör att det totala resultatet i år går från minus fyra procent till minus en procent. Begagnatmarknaden för bilar upp till tio år gamla ökade med 1,5 procent jämfört med september 2022.
VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR
Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.
MÄRKESTOPPEN, SEPTEMBER 2023
Märkena med flest sålda bilar under september, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 3 337 | 268 % |
| 2 | Volkswagen | 2 855 | 12 % |
| 3 | Volvo | 2 250 | 2 % |
| 4 | Kia | 2 176 | 6 % |
| 5 | Toyota | 1 793 | 1 % |
| 6 | Audi | 1 298 | 50 % |
| 7 | Mercedes | 1 140 | −2 % |
| 8 | BMW | 1 132 | −8 % |
| 9 | Skoda | 1 078 | 8 % |
| 10 | MG | 840 | 75 % |
| 11 | Peugeot | 619 | 40 % |
| 12 | BYD | 615 | – |
| 13 | Nissan | 514 | 20 % |
| 14 | Cupra | 456 | – |
| 15 | Hyundai | 424 | 0 % |
| 16 | Renault | 380 | 110 % |
| 17 | Ford | 320 | −52 % |
| 18 | Lexus | 263 | 209 % |
| 19 | Opel | 257 | 33 % |
| 20 | Subaru | 255 | 61 % |
| Övriga | 1 672 | −28 % | |
| Total | 23 674 | 24 % |
MODELLTOPPEN, SEPTEMBER 2023
De mest sålda modellerna under september, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 3 217 | 648 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 1 109 | 96 % |
| 3 | XC40 (Volvo) | 853 | 39 % |
| 4 | Niro (Kia) | 670 | −5 % |
| 5 | Enyaq (Skoda) | 612 | 30 % |
| 6 | RAV4 (Toyota) | 610 | 2 % |
| 7 | Atto 3 (BYD) | 598 | – |
| 8 | XC60 (Volvo) | 584 | 21 % |
| 9 | Corolla (Toyota) | 468 | 64 % |
| 10 | Sportage (Kia) | 396 | −14 % |
| 11 | Ceed (Kia) | 356 | 1 % |
| 12 | T-Roc (Volkswagen) | 349 | −33 % |
| 13 | MG4 (MG) | 338 | – |
| 14 | V60 (Volvo) | 326 | −12 % |
| 15 | Tiguan (Volkswagen) | 320 | 15 % |
| 16 | i4 (BMW) | 289 | 59 % |
| 17 | Ev6 (Kia) | 276 | 22 % |
| 18 | Q4 e-tron (Audi) | 268 | 111 % |
| 19 | Born (Cupra) | 222 | – |
| 20 | V90 (Volvo) | 217 | −27 % |
| Övriga | 11 596 | −4 % | |
| Total | 23 674 | 24 % |
MÄRKESTOPPEN, JANUARI-SEPTEMBER 2023
Märkena med flest nyregistrerade bilar hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 21 967 | −13 % |
| 2 | Volkswagen | 20 941 | −1 % |
| 3 | Tesla | 16 252 | 138 % |
| 4 | Kia | 15 759 | −27 % |
| 5 | Toyota | 15 295 | −3 % |
| 6 | Audi | 11 492 | 44 % |
| 7 | BMW | 10 487 | −8 % |
| 8 | Mercedes-Benz | 8 610 | −12 % |
| 9 | Skoda | 8 549 | 13 % |
| 10 | Peugeot | 5 008 | −10 % |
| 11 | Ford | 4 031 | −42 % |
| 12 | MG | 3 797 | −27 % |
| 13 | Hyundai | 3 375 | −7 % |
| 14 | Renault | 3 250 | −9 % |
| 15 | Nissan | 3 094 | −22 % |
| 16 | BYD | 2 290 | – |
| 17 | Mazda | 2 100 | 43 % |
| 18 | Cupra | 2 073 | – |
| 19 | Polestar | 2 027 | −5 % |
| 20 | Citroën | 2 020 | −15 % |
| Övriga | 14 746 | −15 % | |
| Total | 177 163 | −1 % |
MODELLTOPPEN, JANUARI-SEPTEMBER 2023

De mest registrerade modellerna hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 13 475 | 180 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 7 137 | 32 % |
| 3 | XC40 (Volvo) | 7 055 | −7 % |
| 4 | XC60 (Volvo) | 6 432 | −10 % |
| 5 | Niro (Kia) | 3 833 | −43 % |
| 6 | Corolla (Toyota) | 3 818 | 4 % |
| 7 | RAV4 (Toyota) | 3 802 | −14 % |
| 8 | Enyaq (Skoda) | 3 382 | 25 % |
| 9 | EV6 (Kia) | 3 230 | 24 % |
| 10 | Sportage (Kia) | 3 121 | −1 % |
| 11 | V60 (Volvo) | 2 957 | −42 % |
| 12 | i4 (BMW) | 2 737 | 229 % |
| 13 | Ceed (Kia) | 2 631 | −43 % |
| 14 | Yaris Cross (Toyota) | 2 460 | 13 % |
| 15 | Q4 e-tron (Audi) | 2 425 | 89 % |
| 16 | V90 (Volvo) | 2 268 | −26 % |
| 17 | Atto 3 (Byd) | 2 252 | – |
| 18 | Yaris (Toyota) | 2 241 | −8 % |
| 19 | T-Roc (Volkswagen) | 2 235 | −29 % |
| 20 | Model 3 (Tesla) | 2 047 | 1 % |
| Övriga | 97 625 | −9 % | |
| Total | 177 163 | −1 % |
MARKNADSFÖRDELNING, SEPT
Andel av nyförsäljningen i september uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 10 460 | 4 % |
| Tjänstebilsmark.* | 9 479 | 57 % |
| Hyrbilsbolag | 2 571 | 34 % |
| Offentlig sektor | 947 | 17 % |
| Taxi, transport | 217 | −6 % |
MARKNADSFÖRDELNING, JAN-SEPT
Andel av nyförsäljningen hittills i år uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 75 364 | −24 % |
| Tjänstebilsmark.* | 69 019 | 36 % |
| Hyrbilsbolag | 24 550 | 5 % |
| Offentlig sektor | 6 551 | 65 % |
| Taxi, transport | 1 679 | −11 % |
* Vanliga företag och leasingbolag – brukare ej identifierbar enligt vroom Företagsklassificering
ELBILAR – XC40 OCH MODEL Y SÄLJER SOM SMÖR
MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, SEPTEMBER
Märkena med flest sålda elbilar under september, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 3 337 | 268 % |
| 2 | Volkswagen | 1 421 | 68 % |
| 3 | MG | 794 | 67 % |
| 4 | Kia | 654 | −10 % |
| 5 | BYD | 615 | – |
| 6 | Skoda | 612 | 30 % |
| 7 | Volvo | 540 | −35 % |
| 8 | BMW | 533 | −2 % |
| 9 | Audi | 428 | 159 % |
| 10 | Mercedes | 295 | −2 % |
| 11 | Nissan | 239 | −15 % |
| 12 | Cupra | 222 | – |
| 13 | Polestar | 202 | −9 % |
| 14 | Hyundai | 133 | 39 % |
| 15 | Toyota | 110 | 686 % |
| 16 | ORA | 101 | – |
| 17 | Peugeot | 74 | −62 % |
| 18 | Mini | 58 | −50 % |
| 19 | Fiat | 44 | −60 % |
| 20 | Ford | 33 | −70 % |
| Övriga | 121 | −81 % | |
| Total | 10 566 | 50 % |
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, SEPTEMBER
De mest sålda elbilsmodellerna under september, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 3 217 | 648 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 1 109 | 96 % |
| 3 | Enyaq (Skoda) | 612 | 30 % |
| 4 | Atto 3 (BYD) | 598 | – |
| 5 | XC40 (Volvo) | 435 | −18 % |
| 6 | MG4 (MG) | 338 | – |
| 7 | Niro (Kia) | 324 | −32 % |
| 8 | i4 (BMW) | 289 | 59 % |
| 9 | EV6 (Kia) | 276 | 22 % |
| 10 | Q4 e-tron (Audi) | 268 | 111 % |
| 11 | Born (Cupra) | 222 | – |
| 12 | Leaf (Nissan) | 203 | −28 % |
| 13 | 2 (Polestar) | 202 | −9 % |
| 14 | ZS (MG) | 198 | 89 % |
| 15 | Q8 e-tron (Audi) | 157 | – |
| 16 | ID.3 (Volkswagen) | 143 | 17 % |
| 17 | Marvel (MG) | 137 | −40 % |
| 18 | MG5 (MG) | 121 | −15 % |
| 19 | EQB (Mercedes) | 111 | −17 % |
| 20 | Ioniq 5 (Hyundai) | 107 | 529 % |
| Övriga | 1 499 | −46 % | |
| Total | 10 566 | 50 % |

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN–SEP
Märkena med flest sålda elbilar hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 16 252 | 138 % |
| 2 | Volkswagen | 10 339 | 50 % |
| 3 | Volvo | 7 459 | 134 % |
| 4 | Kia | 5 869 | −25 % |
| 5 | BMW | 4 860 | 33 % |
| 6 | MG | 3 722 | −5 % |
| 7 | Audi | 3 597 | 40 % |
| 8 | Skoda | 3 382 | 25 % |
| 9 | BYD | 2 290 | – |
| 10 | Mercedes | 2 131 | 30 % |
| 11 | Polestar | 2 027 | −5 % |
| 12 | Nissan | 1 494 | −38 % |
| 13 | Cupra | 1 002 | – |
| 14 | Toyota | 792 | – |
| 15 | Hyundai | 764 | −8 % |
| 16 | Renault | 711 | 19 % |
| 17 | Peugeot | 704 | −64 % |
| 18 | Mini | 562 | −33 % |
| 19 | Opel | 532 | −40 % |
| 20 | Citroën | 520 | −32 % |
| Övriga | 1 850 | −51 % | |
| Total | 70 859 | 32 % |
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN–SEP
De mest sålda elbilsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 13 475 | 180 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 7 137 | 32 % |
| 3 | XC40 (Volvo) | 5 555 | 108 % |
| 4 | Enyaq (Skoda) | 3 382 | 25 % |
| 5 | EV6 (Kia) | 3 230 | 24 % |
| 6 | i4 (BMW) | 2 737 | 229 % |
| 7 | Niro (Kia) | 2 514 | −49 % |
| 8 | Q4 e-tron (Audi) | 2 425 | 89 % |
| 9 | Atto 3 (BYD) | 2 252 | – |
| 10 | Model 3 (Tesla) | 2 047 | 1 % |
| 11 | 2 (Polestar) | 2 027 | −5 % |
| 12 | C40 (Volvo) | 1 904 | 268 % |
| 13 | ID.3 (Volkswagen) | 1 618 | 58 % |
| 14 | MG4 (MG) | 1 387 | – |
| 15 | Leaf (Nissan) | 1 273 | −47 % |
| 16 | MG5 (MG) | 1 114 | 62 % |
| 17 | Q8 e-tron (Audi) | 1 048 | – |
| 18 | ID.5 (Volkswagen) | 1 017 | 109 % |
| 19 | Born (Cupra) | 1 002 | – |
| 20 | iX1 (BMW) | 986 | – |
| Övriga | 12 729 | −33 % | |
| Total | 70 859 | 32 % |
LADDHYBRIDER – RÅR INTE PÅ ELBILARNA
MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, SEPTEMBER
Märkena med flest sålda laddhybrider under september, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Kia | 1 199 | 24 % |
| 2 | Volvo | 911 | 19 % |
| 3 | Mercedes | 512 | −2 % |
| 4 | BMW | 412 | −8 % |
| 5 | Toyota | 236 | 191 % |
| 6 | Audi | 226 | 414 % |
| 7 | Volkswagen | 188 | −11 % |
| 8 | Ford | 149 | 10 % |
| 9 | Cupra | 142 | – |
| 10 | Mazda | 134 | −29 % |
| 11 | Lexus | 108 | 260 % |
| 12 | Porsche | 60 | 67 % |
| 13 | Hyundai | 59 | −47 % |
| 14 | MG | 46 | – |
| 15 | Skoda | 38 | 443 % |
| 16 | Renault | 29 | 45 % |
| 17 | Mini | 18 | −50 % |
| 18 | Peugeot | 13 | −77 % |
| 19 | Land Rover | 9 | −18 % |
| 20 | Honda | 8 | – |
| Övriga | 34 | −43 % | |
| Total | 4 531 | 21 % |
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, SEPTEMBER
De mest sålda laddhybridsmodellerna under september, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 455 | 35 % |
| 2 | Sportage (Kia) | 384 | 3 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 351 | 5 % |
| 4 | Niro (Kia) | 257 | 65 % |
| 5 | RAV4 (Toyota) | 236 | 191 % |
| 6 | GLC (Mercedes) | 180 | 122 % |
| 7 | C-Class (Mercedes) | 154 | 69 % |
| 8 | Kuga (Ford) | 149 | 23 % |
| 9 | Sorento (Kia) | 148 | 252 % |
| 10 | V60 (Volvo) | 145 | −6 % |
| 11 | V90 (Volvo) | 141 | −12 % |
| 12 | XC90 (Volvo) | 134 | 120 % |
| 13 | CX-60 (Mazda) | 134 | −29 % |
| 14 | 530e (BMW) | 117 | −16 % |
| 15 | Formentor (Cupra) | 109 | – |
| 16 | Tiguan (VW) | 102 | 38 % |
| 17 | NX (Lexus) | 86 | 187 % |
| 18 | X5 (BMW) | 84 | 45 % |
| 19 | Q5 (Audi) | 82 | 413 % |
| 20 | A6 (Audi) | 75 | 971 % |
| Övriga | 1 008 | −18 % | |
| Total | 4 531 | 21 % |

MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN–SEP
Märkena med flest sålda laddhybrider hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 10 064 | 10 % |
| 2 | Kia | 7 828 | −25 % |
| 3 | BMW | 3 766 | −24 % |
| 4 | Mercedes | 3 448 | −11 % |
| 5 | Volkswagen | 1 576 | −4 % |
| 6 | Audi | 1 373 | 156 % |
| 7 | Toyota | 1 336 | 18 % |
| 8 | Ford | 1 329 | −54 % |
| 9 | Mazda | 867 | 277 % |
| 10 | Porsche | 635 | 29 % |
| 11 | Lexus | 553 | 179 % |
| 12 | Skoda | 538 | 7 % |
| 13 | Hyundai | 499 | −36 % |
| 14 | Cupra | 310 | – |
| 15 | Mitsubishi | 250 | 58 % |
| 16 | Renault | 234 | −57 % |
| 17 | Peugeot | 204 | −76 % |
| 18 | Mini | 153 | −55 % |
| 19 | Land Rover | 140 | −7 % |
| 20 | Citroën | 129 | 6 % |
| Övriga | 299 | −85 % | |
| Total | 35 531 | −13 % |
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN–SEP
De mest sålda laddhybridsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 5 458 | 41 % |
| 2 | Sportage (Kia) | 2 840 | 24 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 2 517 | −40 % |
| 4 | V90 (Volvo) | 1 554 | 39 % |
| 5 | V60 (Volvo) | 1 446 | −34 % |
| 6 | RAV4 (Toyota) | 1 336 | 18 % |
| 7 | Kuga (Ford) | 1 241 | −56 % |
| 8 | XC90 (Volvo) | 1 088 | 39 % |
| 9 | Niro (Kia) | 982 | −25 % |
| 10 | GLC (Mercedes) | 958 | −6 % |
| 11 | C-Class (Mercedes) | 953 | 41 % |
| 12 | 530e (BMW) | 951 | −24 % |
| 13 | CX-60 (Mazda) | 867 | 277 % |
| 14 | Sorento (Kia) | 866 | 1 % |
| 15 | 330e (BMW) | 831 | −48 % |
| 16 | Passat (Volkswagen) | 656 | −13 % |
| 17 | Xceed (Kia) | 623 | −64 % |
| 18 | A6 (Audi) | 598 | 262 % |
| 19 | Cayenne (Porsche) | 515 | 40 % |
| 20 | X1 (BMW) | 492 | −37 % |
| Övriga | 8 759 | −26 % | |
| Total | 35 531 | −13 % |
LADDBART VS FÖRBRÄNNING – MAJORITET HAR KONTAKT
DRIVMEDELSTOPPEN, SEPTEMBER
Andel sålda personbilar under september per drivmedel, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| El | 10 566 | 50 % |
| Laddhybrid | 4 531 | 21 % |
| Bensin | 3 416 | 14 % |
| Bensin – elhybrid | 3 034 | 6 % |
| Diesel | 863 | −9 % |
| Diesel – elhybrid | 742 | 10 % |
| Gas | 193 | 32 % |
| Övrigt | 329 | −17 % |
DRIVMEDELSTOPPEN, JAN-SEPT
Andel sålda personbilar hittills i år per drivmedel, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| El | 70 859 | 32 % |
| Laddhybrid | 35 531 | −13 % |
| Bensin | 27 571 | −16 % |
| Bensin – elhybrid | 25 823 | −10 % |
| Diesel | 6401 | −35 % |
| Diesel – elhybrid | 6 311 | −38 % |
| Gas | 1 431 | 11 % |
| Övrigt | 3 236 | 51 % |
