
VÄNDNING OCH UPPÅT I OKTOBER
Det blev plus nio procent mot samma period 2022. Det gör att vi nu kan se att totalen i år ligger på plus minus noll mot 2022. Innan året är över är troligtvis resultatet positivt. Volvo XC40 fortsätter rada upp fina placeringar. I topp tre är Kia Niro ensam om att erbjudas med förbränningsmotor, 69 procent av bilarna var trots det helt eldrivna Niro EV. Begagnatförsäljningen gick upp med 12,4 procent mot oktober förra året.
VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR
Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.
MÄRKESTOPPEN, OKTOBER 2023
Märkena med flest sålda bilar under oktober, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 3 186 | −17 % |
| 2 | Volkswagen | 2 571 | −5 % |
| 3 | Kia | 2 451 | 30 % |
| 4 | Toyota | 1 734 | 5 % |
| 5 | Audi | 1 477 | 21 % |
| 6 | Mercedes | 1 321 | 16 % |
| 7 | Skoda | 1 315 | 46 % |
| 8 | BMW | 1 168 | 12 % |
| 9 | MG | 703 | 30 % |
| 10 | Nissan | 545 | −10 % |
| 11 | Tesla | 523 | – |
| 12 | Peugeot | 474 | 62 % |
| 13 | BYD | 407 | – |
| 14 | Hyundai | 394 | −18 % |
| 15 | Ford | 364 | −48 % |
| 16 | Renault | 359 | −13 % |
| 17 | Cupra | 312 | – |
| 18 | Subaru | 286 | 101 % |
| 19 | Porsche | 229 | 75 % |
| 20 | Opel | 223 | 128 % |
| Övriga | 1 764 | −18 % | |
| Total | 21 806 | 9 % |

MODELLTOPPEN, OKTOBER 2023
De mest sålda modellerna under oktober, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC40 (Volvo) | 1 354 | 7 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 943 | 59 % |
| 3 | Niro (Kia) | 933 | 53 % |
| 4 | XC60 (Volvo) | 905 | −30 % |
| 5 | Enyaq (Skoda) | 731 | 79 % |
| 6 | Sportage (Kia) | 509 | 47 % |
| 7 | Corolla (Toyota) | 508 | 96 % |
| 8 | Q4 e-tron (Audi) | 498 | 102 % |
| 9 | Model Y (Tesla) | 434 | – |
| 10 | Ceed (Kia) | 426 | 31 % |
| 11 | Atto 3 (BYD) | 400 | – |
| 12 | RAV4 (Toyota) | 375 | −14 % |
| 13 | i4 (BMW) | 346 | 246 % |
| 14 | Yaris (Toyota) | 327 | −8 % |
| 15 | V90 (Volvo) | 301 | 11 % |
| 16 | Leaf (Nissan) | 296 | −35 % |
| 17 | Q8 (Audi) | 292 | – |
| 18 | Tiguan (Volkswagen) | 281 | 22 % |
| 19 | Golf (Volkswagen) | 261 | −38 % |
| 20 | EV6 (Kia) | 261 | 0 % |
| Övriga | 11 425 | −5 % | |
| Total | 21 806 | 9 % |
MÄRKESTOPPEN, JANUARI-OKTOBER 2023
Märkena med flest nyregistrerade bilar hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 26 619 | −10 % |
| 2 | Volkswagen | 23 497 | −2 % |
| 3 | Kia | 18 204 | −22 % |
| 4 | Toyota | 17 020 | −2 % |
| 5 | Tesla | 16 752 | 144 % |
| 6 | Audi | 12 962 | 41 % |
| 7 | BMW | 11 651 | −7 % |
| 8 | Mercedes | 9 930 | −9 % |
| 9 | Skoda | 9 862 | 17 % |
| 10 | Peugeot | 5 482 | −7 % |
| 11 | MG | 4 495 | −22 % |
| 12 | Ford | 4 397 | −43 % |
| 13 | Hyundai | 3 767 | −8 % |
| 14 | Nissan | 3 632 | −21 % |
| 15 | Renault | 3 603 | −10 % |
| 16 | BYD | 2 694 | – |
| 17 | Cupra | 2 367 | – |
| 18 | Mazda | 2 303 | 25 % |
| 19 | Polestar | 2 226 | −13 % |
| 20 | Porsche | 2 218 | 15 % |
| Övriga | 17 774 | −15 % | |
| Total | 201 455 | 0 % |
MODELLTOPPEN, JANUARI-OKTOBER 2023
De mest registrerade modellerna hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 13 888 | 186 % |
| 2 | XC40 (Volvo) | 9 175 | 1 % |
| 3 | ID.4 (Volkswagen) | 8 076 | 35 % |
| 4 | XC60 (Volvo) | 7 561 | −12 % |
| 5 | Niro (Kia) | 4 764 | −35 % |
| 6 | Corolla (Toyota) | 4 319 | 10 % |
| 7 | RAV4 (Toyota) | 4 175 | −14 % |
| 8 | Enyaq (Skoda) | 4 111 | 32 % |
| 9 | Sportage (Kia) | 3 627 | 4 % |
| 10 | V60 (Volvo) | 3 496 | −39 % |
| 11 | EV6 (Kia) | 3 491 | 22 % |
| 12 | i4 (Bmw) | 3 081 | 230 % |
| 13 | Ceed (Kia) | 3 057 | −38 % |
| 14 | Q4 e-tron (Audi) | 2 920 | 91 % |
| 15 | Yaris Cross (Toyota) | 2 703 | 11 % |
| 16 | Atto 3 (Byd) | 2 649 | – |
| 17 | V90 (Volvo) | 2 623 | −25 % |
| 18 | Yaris (Toyota) | 2 568 | −8 % |
| 19 | T-ROC (Volkswagen) | 2 421 | −31 % |
| 20 | Polestar 2 | 2 226 | −13 % |
| Övriga | 110 524 | −8 % | |
| Total | 201 455 | 0 % |
MARKNADSFÖRDELNING, OKT 2023
Nyförsäljningen i oktober uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 9 361 | −8 % |
| Tjänstebilsmark.* | 7 993 | 19 % |
| Hyrbilsbolag | 3 187 | 47 % |
| Offentlig sektor | 1 073 | 62 % |
| Taxi, transport | 192 | −13 % |
MARKNADSFÖRDELNING, JAN-OKT 2023
Nyförsäljningen hittills i år uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 84 826 | −23 % |
| Tjänstebilsmark.* | 77 306 | 33 % |
| Hyrbilsbolag | 29 818 | 11 % |
| Offentlig sektor | 7 616 | 64 % |
| Taxi, transport | 1 889 | −11 % |
* Vanliga företag och leasingbolag – brukare ej identifierbar enligt vroom Företagsklassificering
ELBILAR – XC40 OCH MODEL Y SÄLJER SOM SMÖR

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, OKTOBER
Märkena med flest sålda elbilar under oktober, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volkswagen | 1 266 | 21 % |
| 2 | Kia | 905 | 20 % |
| 3 | Volvo | 833 | −43 % |
| 4 | Audi | 758 | 173 % |
| 5 | Skoda | 731 | 79 % |
| 6 | MG | 672 | 25 % |
| 7 | Tesla | 523 | – |
| 8 | BMW | 515 | 76 % |
| 9 | Mercedes | 431 | 22 % |
| 10 | BYD | 407 | – |
| 11 | Nissan | 325 | −30 % |
| 12 | Polestar | 200 | −53 % |
| 13 | Hyundai | 158 | 24 % |
| 14 | ORA | 136 | – |
| 15 | Mini | 94 | −50 % |
| 16 | Toyota | 75 | 369 % |
| 17 | Cupra | 68 | – |
| 18 | Xpeng | 37 | – |
| 19 | Renault | 35 | −75 % |
| 20 | Peugeot | 32 | −69 % |
| Övriga | 127 | −82 % | |
| Total | 8 328 | 13 % |
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, OKTOBER 2023
De mest sålda elbilsmodellerna under oktober, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | ID.4 (Volkswagen) | 943 | 59 % |
| 2 | Enyaq (Skoda) | 731 | 79 % |
| 3 | XC40 (Volvo) | 665 | −39 % |
| 4 | Niro (Kia) | 642 | 40 % |
| 5 | Q4 e-tron (Audi) | 498 | 102 % |
| 6 | Model Y (Tesla) | 434 | – |
| 7 | Atto 3 (BYD) | 400 | – |
| 8 | i4 (BMW) | 346 | 246 % |
| 9 | Leaf (Nissan) | 296 | −35 % |
| 10 | EV6 (Kia) | 261 | 0 % |
| 11 | Q8 e-tron (Audi) | 256 | – |
| 12 | MG4 (MG) | 255 | – |
| 13 | EQE (Mercedes) | 204 | 278 % |
| 14 | 2 (Polestar) | 200 | −53 % |
| 15 | ID.3 (Volkswagen) | 179 | −28 % |
| 16 | C40 (Volvo) | 168 | −53 % |
| 17 | Marvel R (MG) | 165 | −18 % |
| 18 | ZS (MG) | 149 | −23 % |
| 19 | EQB (Mercedes) | 142 | −18 % |
| 20 | Cat (Ora) | 136 | – |
| Övriga | 1 258 | −38 % | |
| Total | 8 328 | 13 % |
MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN-OKT 2023
Märkena med flest sålda elbilar hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 16 752 | 144 % |
| 2 | Volkswagen | 11 592 | 46 % |
| 3 | Volvo | 8 653 | 83 % |
| 4 | Kia | 6 774 | −21 % |
| 5 | BMW | 5 373 | 37 % |
| 6 | MG | 4 389 | −2 % |
| 7 | Audi | 4 350 | 53 % |
| 8 | Skoda | 4 111 | 32 % |
| 9 | BYD | 2 694 | – |
| 10 | Mercedes | 2 562 | 29 % |
| 11 | Polestar | 2 226 | −13 % |
| 12 | Nissan | 1 813 | −37 % |
| 13 | Cupra | 1 052 | – |
| 14 | Hyundai | 922 | −4 % |
| 15 | Toyota | 867 | 932 % |
| 16 | Renault | 740 | 1 % |
| 17 | Peugeot | 736 | −64 % |
| 18 | Mini | 656 | −36 % |
| 19 | Opel | 536 | −41 % |
| 20 | Citroën | 522 | −34 % |
| Övriga | 2 031 | −54 % | |
| Total | 79 351 | 30 % |
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN-OKT 2023
De mest sålda elbilsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 13 888 | 186 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 8 076 | 35 % |
| 3 | XC40 (Volvo) | 6 542 | 71 % |
| 4 | Enyaq (Skoda) | 4 111 | 32 % |
| 5 | EV6 (Kia) | 3 491 | 22 % |
| 6 | Niro (Kia) | 3 156 | −42 % |
| 7 | i4 (BMW) | 3 081 | 230 % |
| 8 | Q4 e-tron (Audi) | 2 920 | 91 % |
| 9 | Atto 3 (BYD) | 2 649 | – |
| 10 | 2 (Polestar) | 2 226 | −13 % |
| 11 | Model 3 (Tesla) | 2 124 | 5 % |
| 12 | C40 (Volvo) | 2 111 | 133 % |
| 13 | ID.3 (Volkswagen) | 1 789 | 42 % |
| 14 | MG4 (MG) | 1 641 | – |
| 15 | Leaf (Nissan) | 1 563 | −46 % |
| 16 | Q8 e-tron (Audi) | 1 302 | – |
| 17 | MG5 (MG) | 1 218 | 47 % |
| 18 | ID.5 (Volkswagen) | 1 092 | 58 % |
| 19 | iX1 (BMW) | 1 073 | – |
| 20 | Born (Cupra) | 1 052 | – |
| Övriga | 14 246 | −33 % | |
| Total | 79 351 | 30 % |
LADDHYBRIDER – RÅR INTE PÅ ELBILARNA
MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, OKTOBER 2023
Märkena med flest sålda laddhybrider under oktober, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 1 330 | −31 % |
| 2 | Kia | 1 298 | 65 % |
| 3 | Mercedes | 558 | 34 % |
| 4 | BMW | 456 | −13 % |
| 5 | Volkswagen | 210 | −6 % |
| 6 | Audi | 194 | 143 % |
| 7 | Cupra | 169 | – |
| 8 | Porsche | 148 | 160 % |
| 9 | Toyota | 145 | 254 % |
| 10 | Mazda | 123 | −43 % |
| 11 | Ford | 89 | −31 % |
| 12 | Skoda | 64 | 167 % |
| 13 | Lynk&co | 57 | −56 % |
| 14 | Lexus | 53 | 212 % |
| 15 | Renault | 52 | −13 % |
| 16 | Hyundai | 48 | −52 % |
| 17 | MG | 31 | – |
| 18 | Land Rover | 24 | 380 % |
| 19 | Seat | 23 | 156 % |
| 20 | Mini | 15 | −63 % |
| Övriga | 57 | −24 % | |
| Total | 5 144 | 6 % |
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, OKTOBER 2023
De mest sålda laddhybridsmodellerna under oktober, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 812 | −31 % |
| 2 | Sportage (Kia) | 484 | 58 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 423 | 44 % |
| 4 | Niro (Kia) | 239 | 214 % |
| 5 | XC90 (Volvo) | 190 | 92 % |
| 6 | V90 (Volvo) | 187 | 11 % |
| 7 | RAV4 (Toyota) | 145 | 254 % |
| 8 | Cayenne (Porsche) | 136 | 183 % |
| 9 | V60 (Volvo) | 129 | −62 % |
| 10 | 330e (BMW) | 129 | −32 % |
| 11 | GLC (Mercedes) | 123 | 413 % |
| 12 | CX-60 (Mazda) | 123 | −43 % |
| 13 | CLA (Mercedes) | 121 | 78 % |
| 14 | Formentor (Cupra) | 119 | – |
| 15 | Sorento (Kia) | 114 | 81 % |
| 16 | Tiguan (Volkswagen) | 113 | 146 % |
| 17 | C-klass (Mercedes) | 108 | 10 % |
| 18 | X5 (BMW) | 99 | 29 % |
| 19 | Kuga (Ford) | 89 | −9 % |
| 20 | A-klass (Mercedes) | 86 | 43 % |
| Övriga | 1 175 | −14 % | |
| Total | 5 144 | 6 % |

MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN-OKT 2023
Märkena med flest sålda laddhybrider hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 11 922 | 6 % |
| 2 | Kia | 9 121 | −18 % |
| 3 | BMW | 4 221 | −23 % |
| 4 | Mercedes | 4 006 | −7 % |
| 5 | Volkswagen | 1 785 | −4 % |
| 6 | Audi | 1 566 | 154 % |
| 7 | Toyota | 1 479 | 26 % |
| 8 | Ford | 1 418 | −53 % |
| 9 | Lynk & co | 1 313 | −9 % |
| 10 | Mazda | 990 | 122 % |
| 11 | Porsche | 783 | 42 % |
| 12 | Lexus | 606 | 182 % |
| 13 | Skoda | 602 | 14 % |
| 14 | Hyundai | 547 | −38 % |
| 15 | Cupra | 479 | – |
| 16 | Renault | 286 | −53 % |
| 17 | Mitsubishi | 258 | 56 % |
| 18 | Peugeot | 214 | −76 % |
| 19 | Mini | 168 | −56 % |
| 20 | Land Rover | 164 | 5 % |
| Övriga | 509 | −77 % | |
| Total | 42 437 | −10 % |
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN-OKT 2023
De mest sålda laddhybridsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 6 364 | 24 % |
| 2 | Sportage (Kia) | 3 321 | 28 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 2 940 | −35 % |
| 4 | V90 (Volvo) | 1 770 | 33 % |
| 5 | V60 (Volvo) | 1 597 | −38 % |
| 6 | RAV4 (Toyota) | 1 479 | 26 % |
| 7 | XC90 (Volvo) | 1 345 | 49 % |
| 8 | Kuga (Ford) | 1 330 | −54 % |
| 9 | 01 (Lynk&Co) | 1 313 | −9 % |
| 10 | Niro (Kia) | 1 220 | −12 % |
| 11 | GLC (Mercedes) | 1 081 | 4 % |
| 12 | C-klass (Mercedes) | 1 061 | 37 % |
| 13 | 530e (BMW) | 1 011 | −26 % |
| 14 | CX-60 (Mazda) | 990 | 122 % |
| 15 | Sorento (Kia) | 980 | 6 % |
| 16 | 330e (BMW) | 960 | −46 % |
| 17 | XC40 (Volvo) | 748 | −39 % |
| 18 | Passat (Volkswagen) | 693 | −19 % |
| 19 | A6 (Audi) | 681 | 220 % |
| 20 | XCeed (Kia) | 660 | −63 % |
| Övriga | 10 893 | −16 % | |
| Total | 42 437 | −10 % |
LADDBART VS FÖRBRÄNNING – MAJORITET HAR KONTAKT

Bortser vi från kategorin Övrigt som står för en väldigt liten del av det totala antalet sålda bilar är det de bensindrivna bilarna som ökar mest. Diesel tappar stort. Laddbart ökar men inte lavinartat. Den totala fördelningen av marknaden är även i oktober till fördel för de laddbara bilarna.
Ser vi till hela 2023 har bilarna med laddkontakt tagit 54 procent av marknaden. Helt eldrivet ökar drastiskt. Bland förbränningsbilarna (bortsett de som landar i kategorin Övrigt) är det bara gas som går framåt, och det är minimalt.
DRIVMEDELSTOPPEN, OKT 2023
Andel sålda personbilar under oktober per drivmedel, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| El | 8 328 | 13 % |
| Laddhybrid | 5 144 | 6 % |
| Bensin | 3 554 | 26 % |
| Bensin – elhybrid | 2 666 | −2 % |
| Diesel | 818 | 2 % |
| Diesel – elhybrid | 678 | −22 % |
| Gas | 189 | −37 % |
| Övrigt | 429 | 64 % |
DRIVMEDELSTOPPEN, JAN-OKT 2023
Andel sålda personbilar hittills i år per drivmedel, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| El | 79 351 | 30 % |
| Laddhybrid | 42 437 | −10 % |
| Bensin | 30 267 | −15 % |
| Bensin – elhybrid | 29 597 | −6 % |
| Diesel | 7 297 | −36 % |
| Diesel – elhybrid | 7 222 | −33 % |
| Gas | 1 620 | 2 % |
| Övrigt | 3 664 | 52 % |