Kia har storsatsat på att lansera laddbilar med lång räckvidd och relativt låg prislapp de senaste åren.
Men de senaste veckorna har det stormat rejält kring elbilssatsningen. Kia avslöjades med att stoppa leveranserna av elbilar och laddhybrider till spanska bilköpare. Anledningen var att Kia ville skjuta upp leveranserna till nästa år för att komma undan utsläppsböter.
Kias svenska pr-chef David Lilja hävdade för Recharge att märket inte gör på liknande sätt i Sverige. Men ett internt brev mellan generalagenten och återförsäljarna, som Recharge tagit del av, bevisar att Kia gör på samma sätt även i Sverige – tvärt emot vad pr-chefen hävdat.
Dagens Nyheter har följt upp det interna brevet och berättar om hur även andra importörer håller inne med leveranser av elbilar och laddhybrider. Anledningen är alltså att företagen kommer undan stora bötesbelopp nästa år om utsläppen för 2019 hålls uppe och sedan sänks rejält efter årsskiftet.
Läs också: Drabbade bilköparen efter Kias leveranshaveri: ”Anmärkningsvärt”
Vägrar svara ja eller nej
Kia i Sverige vill varken bekräfta eller dementera att ”blockeringen” av laddbilarna Optima PHEV och e-Niro har med bötesbeloppen att göra, trots att det uttryckligen står i det interna brevet. David Lilja säger att de långa leveranstiderna som drabbar bilköparna beror på begränsad produktionskapacitet.
”Det jag svarar är att vi har det här ständiga flödet av bilar som kommer in till hamn, och som går därifrån till återförsäljarna och till slutkund. Just nu levererar vi elbilar som redan står i hamn till våra kunder som väntat länge”, säger han till DN.
På DN:s uppmaning om han inte bara kan svara ja eller nej på frågan om att blockeringen av laddbilarna har med utsläppsräkningen att göra svarar han:
”Det kommer du inte få.”