Den första säsongen för nya Formula Two avslutades i Barcelona med dubbelseger för klassens suverän, spanjoren Andy Soucek. Men svenske Sebastian Hohenthal fick ytterligare en svår helg.
Tuff säsong för Sebastien Hohenthal i F2.
Soucek tog sju segrar och var på pallen ytterligare fyra gånger i de totalt 16 heat som körts och hade en segermarginal på hela 51 poäng till tvåan som blev Robert Wickens från Kanada.
Dalkarlen Sebastian Hohenthal var ende svensk i serien och hade hoppats på att kunna vara med i toppen och fightas men nu blev det i stället en tung säsong som slutade i en sandfålla samt resulterade i en 16:e plats efter sju inkörda poäng.
Formula Two är den formelbilsserie som är klart billigast att köra även om prislappen inte är låg. Till nästa säsong höjs priset dessutom något så att en säsong kommer att kosta cirka 100.000 Euro.
Idén bakom serien är också bra med många likvärdiga bilar där förarskicklighet skall fälla utslag.
Det är dock ingen hemlighet att en hel del förare och team varit irriterade under säsongen och det har kommit fram en hel del synpunkter som i första hand handlar om skillnader på bilarna.
Det är Williams som byggt och designat bilarna efter ett reglemente som innehåller klara regler om toleranser för att uppnå likvärdighet. Detsamma gäller motorreglementet där de 1,8 liters turbomatade Audimotorerna skall leverera en effekt på cirka 400 hk och levereras med en maxdifferans på 1,5 procent.
– Resultatmässigt är denna säsong den sämsta jag haft men samtidigt har det varit lärorikt. Jag har råkat ut för tekniska problem, konstiga domslut och gjort en del tabbar själv vilket bidragit till resultatet. En annan faktor har varit banorna som vi kört på. Vi har ju tävlat på ett antal banor som jag inte kört på tidigare och bilen är fruktansvärt svår att ställa in optimalt så då har vi fått börja från noll. Dessutom har vi bara haft två halvtimmarspass träning inför varje tävling vilket är för lite. På banor jag tidigare tävlat på har vi kunnat hitta farten och då har det gått bättre, berättar Sebastian som också bekräftar depådiskussionerna om olikheter bland bilarna.
– Det snackas mycket men jag kan inte peka på några egentliga skillnader. Kanske man har jobbat för lite med att gå igenom bilarna mellan tävvlingarna. Jag råkade till exempel ut för ett diffproblem i Barcelona som ingen kunde se förrän allt var nerplockat. Sedan får man inte glömma att det är en premiärsäsong vi avverkat och att både arrangör, tekniker, team och förare behöver tid för att analysera och lära sig en ny bil och förhoppningsvis rätar man ut alla eventuella avvikelser till nästa år för serien är bra och har stor genomslagskraft, berättar Sebastian strax innan han skall kliva på ett flyg till USA dit han är på väg för att sondera marknaden till nästa säong.
– Det gäller att hålla alla vägar öppna och så här års är det ett måste att träffa folk och underhålla kontakter, avrundar Sebastien Hohenthal som gärna kör en säsong till i Formula Two.