I dag går det motorväg hela vägen mellan Malmö och Göteborg. Även mellan Stockholm och Malmö blir det bara motorväg från och med i sommar.
Men mellan Stockholm och Göteborg är det landsväg som gäller på sträckan mellan Jönköping och Ulricehamn.
– Det håller inte. Den här vägen är avgörande för arbetsmarknad, näringsliv, säkerhet och beredskap. Nu står vi enade över parti-, läns- och kommungränser och påbörjar det gemensamma arbetet för att få till en motorväg, säger Wiktor Öberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamns kommun.

”Investering i hela Sveriges tillgänglighet”
Nyligen träffades en stor grupp beslutsfattare, myndigheter och näringsliv från Jönköpings och Västra Götalands län för att få riksväg 40 omgjord till motorväg. Alla är rörande överens om behovet av att höja vägstandard och kapacitet – både för att möta dagens utmaningar och för att bygga framtidens robusta transportsystem.
– En motorvägsutbyggnad av riksväg 40 handlar inte bara om regional utveckling. Det är en investering i hela Sveriges tillgänglighet, konkurrenskraft och beredskap. Vi behöver tänka i stråk och se den strategiska kopplingen till Göteborgs hamn, Landvetter flygplats och hela Skandinavien, säger Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län.
Fem huvudargument
Nu kommer ett ”Letter of Intent” att skrivas till Trafikverket och regeringen där fem huvudargument framhålls: Trafiksäkerhet, förkortad restid, viktigt för näringslivet, ökad internationell tillgänglighet samt betydelsen för försvar och beredskap.
Läs även: Svenskar kör oftast för fort på motorväg – men är nyktrast