I dag finns det 3 200 bensinstationer i Sverige. Det är betydligt färre än under 1970-talet då mackarna blomstrade för fullt. Det finns olika uppgifter om hur många drivmedelsstationer som fanns som mest, 12 300 eller 9 000 mackar.
Branschorganisationen Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS) uppger att framtiden ser dyster ut för landets mackar.
– De närmaste 10–15 åren kommer var tredje station att försvinna i Sverige, enligt vår bedömning. Och glesbygden drabbas extra hårt, säger Robert Dimmlich, vd för OSS till Vi Bilägare.
Han berättar att många mindre stationer har svårt med lönsamheten, och om ägarna inte gjort tillräckligt med vinst de senaste åren finns inte pengar för att investera i snabbladdare för elbilar.
Läs även: St1 nyöppnar mack utan bensin – 188 Shell-stationer försvinner
Snabbladdare för dyra
Men även om det finns pengar för att installera laddare är det långt ifrån säkert att investeringen på 1,5–3 miljoner kronor går att räkna hem.
– Glesbygdsmackar måste ofta bygga ett extra ställverk som boostar elen och då kan abonnemanget behöva uppgraderas med högre säkring. Dessutom måste de betala en effektavgift. Det här innebär att det troligen aldrig kommer att gå ihop sig för små mackar, säger Robert Dimmlich.
Han menar att staten borde ta ett ansvar för drivmedelsdistributionen utifrån ett beredskapsperspektiv.
Läs även: Skärpta säkerhetskrav – 500 mackar kan tvingas stänga