Hoppa till innehåll

Pagani vintertestar nya superbilen i Norrland

Vackra bredsladdar i vintermiljö – men också ett konkret bevis vad som händer under vintertesterna i norra Sverige.

FAKTA: PAGANI AUTOMOBILI

Pagani Automobili grundades 1992 av argentinaren Horacio Pagani.

Företaget har sitt säte i San Cesario Sul Panaro, en liten by som ligger strategiskt placerad i ”superbilsklustret” runt Modena, mer exakt två mil öster om Ferraris hemstad Maranello.

Horacio Pagani jobbade med kompositfrågor åt Lamborghini innan han startade eget.

Italienska Pagani har gjort den här promo-videon för att…. ja, inte är det för att sälja sin senaste inkaranation. Bilen – Huayra BC – är nämligen slutsåld. Alla 20 bilar som ska byggas såldes innan den premiärvisades på bilsalongen i Genève.

Nåja, förutom att vi påminns om hur det ser ut i Arjeplog den årstid när solen inte kokar vattnet i Sveriges djupaste sjö (Hornavan) så får vi också ett exempel på hur testföraren justerar bromssystemet så att en snurrning på split friction-banan förvandlas till exemplariskt uppträdande. 

Bosch, som levererar många av de elektroniska körsystemen i Huayra BC, har sedan många år en stor anläggning i Arjeplog. Ett tag gick sjön Hornavan under smeknamnet ”Boschsee”… 

Huayra BC är senaste utvecklingen av Paganis supersportbil. Namnet BC är en hommage till den bortgångne Benny Caiolo, bilentusiast och vän till Horacio Pagani och den som köpte Paganis allra första bil.

Den har samma dubbelturbo-V12 som Huayra, men effekten har lyfts från 750 till 789 hästkrafter. Vridmomentet är biffigt: 1.100 Newtonmeter.

En ny, sjuväxlad manuell låda är kopplad till en elektrohydraulisk koppling och den har – precis som hjulställen – genomgått en bantningskur. I det senare fallet genom att använda aluminium (Avional) som ska spara 25 procent av vikten.

Allt detta för att uppfylla Paganis mål om att bygga världens lättaste supersportbil. BC har gått ner med 132 kg – och bilens nuvarande torrvikt är 1218 kg. Bidrag till viktminskningen kommer också från ett avgassystem i titan, nya och lättare och aluminium-fälgar och en strippad interiör.

Pagani själva är noga med att påpeka att Huayra BC inte är en ”ansiktslyftning”, utan en produkt med förändringar i nästan varje detalj. Enbart taket återstår av den ”gamla” karossen. Kolfibret som används i BC är lättare/starkare än tidigare. Köparen kan beställa bilen med Pirelli P Zero Trofeo R-däck som ger bilen en maximal lateral acceleration på 2,0.

Men inte ens om du råkar ha 2,5 miljoner dollar liggande kan du köpa bilen: Alla 20 exemplar var nämligen bokade redan innan bilens officiella debut på Genève-salongen i mars.

En tröst är att Pagani nu tar upp förhandsbeställningar på en kommande BC Roadster.

Pagani vintertestar nya superbilen i Norrland
BC-versionen av Huayra har fått kraftigare spoiler fram och bak, och en fet bakvinge. Allt för att optimera aerodynamik och marktryck. // Foto: Pagani
Pagani vintertestar nya superbilen i Norrland
Sparsmakat: Pagani har bantat interiören för att lyckas få ner totalvikten med 132 kg. // Foto: Pagani

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.