Volkswagen, BMW, Porsche och Mercedes står inför stora utmaningar. Försäljningen sjunker, energipriserna stiger och konkurrensen från Kina hårdnar. På söndag den 23 februari går Tyskland till val, och bilindustrin hoppas på politiska åtgärder som kan vända utvecklingen.
Enligt Automotive News Europe har tyska biltillverkare tappat marknadsandelar till kinesiska konkurrenter samtidigt som elbilsförsäljningen i Europa har minskat. Industrin pressas dessutom av stigande produktionskostnader och risken för nya handelstullar från USA.
Elbilsförsäljningen rasar – Kina tar över marknaden
Tyskland har förlorat sin position som Europas största elbilsmarknad till Storbritannien. Efter att regeringen plötsligt slopade subventionerna har försäljningen rasat, rapporterar Automotive News Europe.
Volkswagen och Mercedes har tvingats bromsa sina elbilsplaner på grund av minskad efterfrågan. Samtidigt förväntas Porsche förlora 800 miljoner euro i år när de ökar satsningen på hybrid- och bensinbilar.
Tesla och BYD dominerar marknaden och pressar tyska tillverkare med aggressiv prissättning. BMW försöker återta marknadsandelar genom att investera motsvarande 2,7 miljarder dollar i sin kinesiska fabrik.
Höga elpriser hotar tysk fordonsproduktion
Elpriserna i Tyskland är tre gånger högre än i USA och Kina. Jämfört med Frankrike är elen 40 procent dyrare, vilket minskar konkurrenskraften för tyska tillverkare.
CDU vill återinföra kärnkraft för att sänka elpriserna. Partiets ledare Friedrich Merz menar att en återgång till kärnkraft skulle ge stabilare och billigare el.
SPD, under ledning av Olaf Scholz, vill istället satsa på mer vind- och solkraft för att minska beroendet av fossila bränslen.
Handelskrig med USA – hot om 25-procentiga tullar
Donald Trump har hotat att införa 25-procentiga tullar på europeiska bilar. Det kan slå hårt mot BMW, Mercedes och Volkswagen, som exporterar stora volymer till USA.
EU har varnat för att svara med egna motåtgärder, vilket riskerar att förvärra situationen. Friedrich Merz har uttryckt en mer positiv syn på Trump än Olaf Scholz och förespråkar förbättrade handelsrelationer mellan Tyskland och USA.
Kan en ny regering rädda bilindustrin?
Med valet nu på söndag är frågan om en ny regering kan rädda bilindustrin.
Friedrich Merz vill skjuta upp EU:s planerade förbud mot bensin- och dieselbilar efter 2035. Olaf Scholz har hittills inte lyckats stoppa nedgången i bilindustrin.
Vad tror du? Kan en ny regering vända krisen? Kommentera och följ oss på auto motor & sport för fler bilnyheter.