Hoppa till innehåll

Tysk bilindustri i kris – valet kan avgöra framtiden

Elbilskris, kinesisk konkurrens och höga elpriser hotar tysk bilindustri. Nu hoppas BMW och Porsche på politisk hjälp.

Volkswagen, BMW, Porsche och Mercedes står inför stora utmaningar. Försäljningen sjunker, energipriserna stiger och konkurrensen från Kina hårdnar. På söndag den 23 februari går Tyskland till val, och bilindustrin hoppas på politiska åtgärder som kan vända utvecklingen.

Enligt Automotive News Europe har tyska biltillverkare tappat marknadsandelar till kinesiska konkurrenter samtidigt som elbilsförsäljningen i Europa har minskat. Industrin pressas dessutom av stigande produktionskostnader och risken för nya handelstullar från USA.

Elbilsförsäljningen rasar – Kina tar över marknaden

Tyskland har förlorat sin position som Europas största elbilsmarknad till Storbritannien. Efter att regeringen plötsligt slopade subventionerna har försäljningen rasat, rapporterar Automotive News Europe.

Volkswagen och Mercedes har tvingats bromsa sina elbilsplaner på grund av minskad efterfrågan. Samtidigt förväntas Porsche förlora 800 miljoner euro i år när de ökar satsningen på hybrid- och bensinbilar.

Tesla och BYD dominerar marknaden och pressar tyska tillverkare med aggressiv prissättning. BMW försöker återta marknadsandelar genom att investera motsvarande 2,7 miljarder dollar i sin kinesiska fabrik.

Höga elpriser hotar tysk fordonsproduktion

Elpriserna i Tyskland är tre gånger högre än i USA och Kina. Jämfört med Frankrike är elen 40 procent dyrare, vilket minskar konkurrenskraften för tyska tillverkare.

CDU vill återinföra kärnkraft för att sänka elpriserna. Partiets ledare Friedrich Merz menar att en återgång till kärnkraft skulle ge stabilare och billigare el.

SPD, under ledning av Olaf Scholz, vill istället satsa på mer vind- och solkraft för att minska beroendet av fossila bränslen.

Handelskrig med USA – hot om 25-procentiga tullar

Donald Trump har hotat att införa 25-procentiga tullar på europeiska bilar. Det kan slå hårt mot BMW, Mercedes och Volkswagen, som exporterar stora volymer till USA.

EU har varnat för att svara med egna motåtgärder, vilket riskerar att förvärra situationen. Friedrich Merz har uttryckt en mer positiv syn på Trump än Olaf Scholz och förespråkar förbättrade handelsrelationer mellan Tyskland och USA.

Kan en ny regering rädda bilindustrin?

Med valet nu på söndag är frågan om en ny regering kan rädda bilindustrin.

Friedrich Merz vill skjuta upp EU:s planerade förbud mot bensin- och dieselbilar efter 2035. Olaf Scholz har hittills inte lyckats stoppa nedgången i bilindustrin.

Vad tror du? Kan en ny regering vända krisen? Kommentera och följ oss på auto motor & sport för fler bilnyheter.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Leonhard Simon / Mateusz Wlodarczyk / Ronny Hartmann / Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.