Delstaten Niedersachsen har lagt en order på 208 nya Audi A6 Avant e-tron som ska bli polisbil i regionen, enligt tyska NDR.
Affären är värd omkring 26,4 miljoner euro, motsvarande drygt 300 miljoner kronor, och leveranserna ska ske successivt under nästa år.
Att valet föll på Audi väcker starka reaktioner, inte minst eftersom Niedersachsen äger en stor del av Volkswagenkoncernen, och flera VW-fabriker i området just nu går på halvfart.
Trots det lyckades inte Volkswagen vinna upphandlingen, även om företaget bekräftar att man lämnat ett anbud.
Enligt inrikesdepartementet i Hannover vann Audi därför att deras erbjudande var mest ekonomiskt fördelaktigt.
– En förhandsfavorisering av en viss tillverkare är inte tillåten enligt EU:s regler för offentlig upphandling, förklarar en talesperson för myndigheten enligt NDR.
Audi-bilarna ska byggas om till fullvärdiga polisfordon av en specialiserad firma i Bayern, med blåljus, kommunikationsutrustning och anpassad inredning. Varje bil beräknas kosta cirka 65 700 euro, ungefär 760 000 kronor, inklusive all specialutrustning.
Läs också: TEST: Audi A6 e-tron – förbrukning, ekonomi och summering
Facket rasar mot beslutet
Den tyska metallfackföreningen IG Metall kritiserar beslutet skarpt och menar att det sänder fel signal till bilindustrin i regionen.
– Det hade varit ett viktigt ställningstagande om delstaten valt att stötta den egna produktionen, säger en talesperson till NDR Niedersachsen.
Facket pekar särskilt på VW:s fabrik i Emden, där elbilen ID.7 Tourer tillverkas, en modell som i princip hade kunnat fylla samma uppdrag som Audi A6 e-tron.
Även inom polisen finns viss förvåning. Under många år har VW Passat varit standardfordon för patrullerna, men flera anställda uppges inte vara ledsna över att nu byta upp sig till ett Audi-flaggat premiumalternativ.
Läs också: TEST: Audi A6 e-tron – lyxen är i detaljerna
Likheter med Sverige
Svenska polisen har gått igenom liknande processer. Under de senaste åren har Volvo tappat flera upphandlingar till BMW och Volkswagen, trots sin starka ställning som nationell symbol.
För Volkswagen blir det ännu ett symboliskt bakslag: Att den egna delstaten väljer en bil från koncernsyskonet Audi gör ont, även om pengarna stannar inom familjen.