Hoppa till innehåll

Unik möjlighet att se 3 heliga BMW-bilar

I påsk anländer en helig trio till Sverige – tre ovanliga och signifikativa BMW-bilar du sannolikt inte ser i samma rum igen.

John Sempill

Alla goda ting är tre, sägs det. De tre bockarna Bruse, de tre vise männen och Charlie’s Angels är endast några exempel. 

Lagom till påsk kommer en närmast helig trio av BMW-bilar till Sverige, samtliga signifikativa på sina egna sätt. 

Vi kan inleda med att säga att bilarna det handlar om delar på totalt 32 cylindrar – en har en rak sexa, en har en V10:a och den tredje har en V16. 

Har du kunnat gissa än? Inte så svårt att gissa kanske när artikeln är full av bilarna det rör sig om, men det kändes i alla retoriskt spännande att skriva så. 

Den heliga trion är den så kallade ”Batmobile”, alltså en BMW 3.0 CSL, samt BMW 7-seriebilen ”Goldfisch” och BMW Williams Formel 1-bil från 2004: FW26, även känd som ”valrossen” i vissa sammanhang tack vare sin radikala nos och framvinge.

BMWs Williams F1-team bilar utställda på BMW F1-världsmästerskapet. (AI text)

Samtliga sticker ut på sina säregna vis – BMW 3.0 CSL var en framgångsrik tävlingsbil med bland annat sex EM-titlar och ett varvrekord på Nürburgring. Dess aerodynamiska designspråk ledde i sin tur till smeknamnet ”Batmobile”. 

Gällande 7-seriebilen var den speciell då den skulle visa branschkollegorna hos Mercedes-Benz att man visst var värst. V12-motorn i en BMW 750i fick stå som utgångspunkt för en 16-cylindrig prototyp. Den tog så mycket plats att kylaren fick stoppas in i bagageutrymmet – därav de märkliga luftintagen på bakskärmarna. 

BMW E30 M5 (AI text)

När det kommer till Formel 1-bilen markerade FW26 för motståndet att man inte tänkte lämna något åt slumpen.

BMW Williams var det enda teamet som lyckades hitta något unikt med sitt designkoncept, och man tävlade med ”valrossen” nästan två tredjedelar av F1-säsongen 2004, innan man övergav konceptet och bytte ut nosen mot en mer traditionell sådan. Det ironiska i detta är det var först då som BMW Williams lyckades vinna en tävling det året. 

Denna heliga treenighet visas upp på Custom Motor Show i påsk – möjligen det bästa påskgodiset för dig som ändå inte gillar ägg. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images/Mark Thompson/Albinsson & Sjöberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.