Hoppa till innehåll

Uppdaterade Audi Q7 har snart säljstart

Den stora suven Audi Q7 har fått en uppfräschning och har marknadslansering i februari, med ett saftigt utrustningsutbud.

John Sempill

Audis stora familjesuv Q7 har blivit uppdaterad – en uppdatering som omfattar designen, komforten och tekniken.

I ett Audiskal har uppdaterade Audi Q7 fått genomgångna front- och bakpartier, där fronten har nu vad som beskrivs som vertikala inlägg ”i form av ett L i S Line-versionen och SQ7 TFSI”, enligt Audis pressmeddelande. Detta ska enligt tillverkaren bidra till att särskilja denna som toppmodell, jämfört med A-modellerna. 

Strålkastarna har fått en högre placering och luftintagen är mer framträdande än tidigare. Audi har även gjort utseendet ”cleanare” med färre detaljer och dekorelement. På den svenska marknaden erbjuds S Line-versionen som standard, med svart optikpaket som tillval.

Nytt för Audi Q7 är att den uppdaterade familjesuven får digitaliserade OLED-baklyktor som tillval, med fyra valbara ljussignaturer.

”Inredningsvis” erbjuds nu även kontrasterande sömmar som, håll i dig, standard. Och fler dekorinlägg finns som tillval, bland annat kolfiber och mattborstat aluminium. Audi Q7 TDI och SQ7 TFSI kommer dessutom som sjusitsig i normalutförande. 

Audi Q7 parkerad på en bergsvidja. (AI text)

Beroende på om ryggstödet är upp- eller nedfällt rymmer bagaget 780 respektive 1 908 liter och bakluckan erbjuds med fotaktivering som tillval. Och på tal om tillval finns även fyrhjulstyrning till Q7, som sedermera ingår i SQ7 TFSI. 

Nya färgval är Sakhirguld, Ascariblå och Chiliröd metallic och på den svenska marknaden erbjuds Audi Q7 50 TDI quattro (286 hk) samt Audi SQ7 TFSI quattro med V8-motor på 507 hästar. 

Säljstart sker i februari och priserna börjar på 855 900 kr (Q7 50 TDI) och 1 071 500 kr för SQ7 TFSI. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.