Hoppa till innehåll
Recharge

Uppgifter: Biltätheten i Sverige minskar

Under 2023 ökade andelen laddbara bilar med 29 procent. Enligt statistik fanns det 564 020laddbara bilar i trafik i Sverige i slutet av förra året.

John Sempill

Statistiken gäller både elbilar och laddhybrider. Den största ökningen mättes i Stockholms län, med en ökning av 63 procent. 

– Under 2023 har andelen laddbara bilar varit mer än hälften av de nyregistrerade (58 procent), säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys, enligt ett pressmeddelande

– Andelen laddbara bilar i trafik är nu 11 procent. Omställningen tar tid eftersom personbilar i genomsnitt är 20 år när de skrotas. Det betyder att bilar som registreras idag kan vara kvar i trafik en bit in på 2040-talet.

Trots en minskande försäljning av laddbara bilar minskar ändå antalet personbilar i trafik som drivs enbart på bensin eller diesel. Jämfört med 2022 minskade andelen bensindrivna bilar i trafik med 3 procent och dieseldrivna bilar med 4 procent. 

Det ska emellertid tilläggas att biltätheten per 1 000 invånare i sin tur också har minskat de senaste åren. I slutet av 2023 låg snittsiffran på 471 bilar per 1 000 invånare, jämfört med 474 under 2022. 

Högst biltäthet har Gotland, med 601 bilar per 1 000 invånare. I Stockholm är siffran lägst i Sverige, med 394 bilar. 

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik Fordon i län och kommuner 2023. Hämta den fullständiga statistiken här: www.trafa.se/vagtrafik/fordon

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.