Årets hållbarhetsrapport visar att åtta av tio företag faktiskt värderar omställningsarbetet, och vill investera i dess utveckling.
– Samtidigt uttrycks en besvikelse över att politiken varken ger tillräckliga förutsättningar, eller är beredda att dela på kostnaderna för omställningen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Den upplevda oviljan blir ett hinder för större investeringar i alternativa bränslen och elektriska fordon.
– Det är tydligt att omställningen måste gå ihop ekonomiskt, förklarar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
– Finns ingen faktisk betalningsvilja för hållbara transporter, kommer företagen som ska ställa om få svårt att göra det. Vi ser nu också att den låga betalningsviljan även gäller för politiskt styrda aktörer som kommuner och regioner.
Andelen som uppger en upplevd positiv inställning från politiskt håll är endast 4 procent, enligt rapporten. Här är den bristande laddinfrastrukturen en övervägande faktor.
– Väljer de att inte premiera hållbara transporter i upphandlingar, utan alltid går efter lägsta pris, står företagen ensamma kvar med notan för omställningen. Det är helt orimligt, särskilt då politikerna är de som sätter klimatmålen, avrundar Tina Thorsell.
Läs även: