USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA har nu bestämt att alla personbilar och lätta lastbilar ska utrustas med däcktrycksövervakning senast på 2008 års modeller.
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) – USA:s federala trafiksäkerhetsverk – kräver nu att ett däcktrycksövervakande system byggs in i alla personbilar senast från 2008 års modell. Systemet ska varna föraren om trycket i något av bilens däck sjunker med 25 procent under det fabriksrekommenderade trycket. Varningen ska bestå i att en gul lampa med varningssymbol tänds i förarens blickfält.
NHTSA beräknar att systemet kommer att kosta mellan 48 och 70 dollar per bil för köparen. Men om bilägaren alltid kör med rätt lufttryck, får han/hon tillbaka pengarna i form av lägre bränsleförbrukning och längre däcklivslängd, påpekar verket.
Bestämmelsen har tillkommit efter en rad uppmärksammade olyckor i slutet av 90-talet, där man kom fram till att orsaken var att slitbanan separerats från däckstommen på främst Firestone-däck monterade på stadsjeepen Ford Explorer – oftast på grund av för lågt däcktryck.
Däckindustrin är skeptisk till tröskelvärdet 25 procent för lågt däcktryck. Man anser att däcken kan bli trafikfarliga redan vid mycket mindre tryckförlust.
”Den här regeln kan ge bilisterna en falsk känsla av säkerhet”, säger Donald Shea, ordförande för amerikanska däcktillverkarnas organisation.
Enligt NHTSA:s regler måste biltillverkarna bygga in däcktryckvakten i 20 procent av sina nya personbilar, stadsjeepar och lätta lastbilar under 2006. Året därpå ska 70 procent av produktionen ha systemet och i 2008 års modell måste 100 procent av bilarna levereras med däcktryckvakt från fabrik. .