Pagani Huayra har släppts i en superunik version som kallas ”Epitome” och kommer bara att tillverkas i ett exemplar. Ansvariga för bygget är Paganis specialavdelning Grandi Complicazioni.

Det udda med denna design är växellådan, första gången en Huayra gjorts med en manuell och den fick en ytterst speciell design.
Motorn är en AMG-stämplad V12 med 864 hästkrafter och 1100 Nm. Växellådan, som är sjuväxlad, kommer från ett samarbete med Xtrac och hur den fungerar i praktiken beskrivs så här:
– Tack vare en elektroniskt styrd differential och en racing-stil tri-pod drivaxel, möjliggör den sjuväxlade tvärgående växellådan Pagani by Xtrac att all kraft och exceptionell respons från motorn överförs till vägen, förklarar Pagani.

Det är mest designen, snarare än själva funktionen, som sticker ut med växellådan. Vem som är den slutgiltiga kunden är okänt i nuläget.