Fyra hjul, en ratt och en enorm V8-motor på 25,4 liter. Det var allt. Inte nog med att motorn var stor och hade en helt osannolik toppeffekt på 200 hk – det var den första V8-motorn världen någonsin skådat. Darracq Sprint 200hp från 1905 var en avskalad racebil byggd för att slå rekord, och inget annat.
Darracq Sprint 200hp byggdes i Frankrike och tävlade både i Europa och i USA. Bland annat kördes den på klassiska Daytona Beach i Florida med en på den tiden helt enorm toppfart på 193 km/h.
Bilen färdigställdes i december 1905 och fraktades direkt ner till södra Frankrike där den kontrollerades av ”Automobile Club de France”. Flera mätningar av flygande kilometern utfördes och Darracq Sprint 200hp utsågs till världens snabbaste bil med en topphastighet på 175 km/h.
Sista gången bilen kördes var sommaren 1909 då den avverkade flygande kilometern med en hastighet på 193 km/h. Darracq Sprint bytte ägare några gånger och till slut återstod inte mycket mer än motorn. På mitten av 50-talet började man leta delar för att få ihop en komplett bil, vilket inte var lätt. Bakaxeln saknades helt men det fanns ritningar och en ny enhet kunde tillverkas. Motorn renoverades med åtta nya kolvar och våren 2006 kunde bilen startas för första gången på nästan hundra år.
I filmklippet längst upp från Goodwood Festival of Speed ser vi hur Darracq Sprint 200hp ska behandlas. Ingen dammig bil på museum, utan full gas och på ställ genom kurvorna. Mark Walker sitter bakom ratten och som vi ser krävs det snabba reflexer för att hantera retursladdarna. Härligt att se!
Missa inte denna läsning:
Bortglömd bilsamling upphittad i Frankrike – värd 250 miljoner