Lastbilen körs av LBC Frakt för Stora Enso och lastas med träflis. Lastkapaciteten är 36 procent större än en konventionell långtradare. Det innebär att antalet transporter kan minskas och därmed också utgifter och utsläpp.
– Att elektrifiera de allra tyngsta transporterna ger oss en betydande påverkan på koldioxidutsläppen, det vi ser idag har många jobbat hårt med för att få på plats, säger Anders Lööf, vd för LBC Frakt, i ett pressmeddelande.
Att den gigantiska ellastbilen rullar på de värmländska vägarna är ett resultat av ett intensivt samarbete mellan Stora Enso, Scania, LBC Frakt och TREE-projektet som syftar till att elektrifiera skogsindustrin som står för 20 procent av landets tunga transporter.
– Samarbete har skapat ett världsunikt fordon som utmanar och effektiviserar lastbilstransporter till en ny nivå, kommenterar Jörgen Olofsson, utvecklingschef för transporter på Stora Enso.
Sedan tidigare har LBC Frakt flera eldrivna lastbilar av mindre storlek i sin verksamhet.
Den 33,5 meter långa lastbilen får endast köras på vissa vägar som godkänts för långa fordonståg.
Läs även: Svenska vägar öppnas för 34,5-meters långtradare
Snabbfakta om Scania R450E
Totalvikt: 94 ton
Maxlängd: 33,5 meter
Motor: 450 kW (612 hk)
Batterikapacitet: 628 kWh
Räckvidd: 20 mil
Läs även: Volvo störst på eldrivna lastbilar i Europa och Nordamerika