Just nu införs effekttariffer samtidigt som det vanliga elpriset stiger. Det minskar elbilarnas attraktionskraft hos privatpersoner.
– Utvecklingen går åt fel håll just nu. Hushåll vill inte sitta vid köksbordet och fundera över hur många kilowattimmar som behövs i elbilen nästa morgon, vem som ska få duscha eller planera tvätten för att undvika höga avgifter. Det skrämmer bort elbilsköpare, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Effekttarifferna blir ett lagkrav 2027, men redan nu införs dessa av flera elnätsbolag. Syftet är att styra effektförbrukningen så att den fördelas mer jämn över dygnet.
Det innebär att det blir mer komplicerat att veta vad elen kostar.
Läs även: Nya effekttariffer hinder för laddstationer på mindre orter
Vill se anbud i stället för monopol
Även de vanliga nätavgifterna har höjts av flera bolag samtidigt som kW-priserna ökar.
– Man måste hitta en struktur som gör att den framtida fossilfria vardagen fungerar för alla, inte försvara ett monopol som garanterar vissa företag vinst. Kostnaderna måste bli mer transparenta, och man bör inte utesluta att utreda helt nya modeller – exempelvis att elnätsbolag får lägga anbud på områden i ett entreprenadförfarande säger Carl-Erik Stjernvall.
Han vill också att det införs en ersättning för elbilsägare som bidrar med lastbalansering med hjälp av bilens batteri.