En fullskalig vätgastankstation för tung trafik har tagits i drift i Göteborg. Det är den första i Sverige som byggts i stor skala och med kapacitet att möta behoven hos tunga fordon.
Stationen kan leverera 1 500 kilo vätgas per dygn, vilket motsvarar tankning för upp till 20 lastbilar.
Till skillnad från personbilstrafik är elektrifieringen av tunga transporter mer komplicerad. Brist på räckvidd, lång tanktid och höga vikter gör att alternativa lösningar behövs.
Läs också: Volvos oväntade motorsatsning: Ny tvåtaktare
Ett viktigt komplement
En sådan är vätgas producerad med el från förnybara källor, som i praktiken släpper ut endast vattenånga vid användning.
– För transporter med höga vikter och långa körsträckor är det fortfarande svårt att klara sig enbart med batterier. Där kan vätgas vara ett viktigt komplement, säger Morgan Larsson, vd för teknikbolaget Econ som byggt anläggningen.
Stationen har placerats vid Gasklockan i Göteborg, längs en viktig transportled.
Den är den första av totalt fyra planerade i landet, som ett steg mot att uppfylla EU:s krav på vätgasinfrastruktur – där målet är minst en station var 20:e mil längs utvalda vägar till år 2030.
Nio stationer i landet – men få för tung trafik
I dag finns totalt nio vätgastankstationer i Sverige. Få av dem är dock anpassade för lastbilar och yrkestrafik.
Den nya stationen har byggts med stöd från Naturvårdsverkets investeringsprogram Klimatklivet.
Anläggningen uppfördes av Econ och kommer att tas över av en etablerad drivmedelsleverantör under 2026.
Invigningen skedde den 2 oktober med representanter från branschen och politiken på plats, däribland tidigare energi- och näringsminister Ibrahim Baylan.
Intresset för vätgas som drivmedel ökar, särskilt inom tunga transporter och industriella sammanhang.
Utbyggnaden av infrastrukturen ligger dock efter i Sverige jämfört med flera andra europeiska länder.
Förhoppningen är att satsningar som denna ska minska tröskeln för fler transportföretag att investera i fordon med vätgasdrift.