Hoppa till innehåll

Vi kör Hyundai Tucson: ”Kan bli svenskens nya favorit”

Hyundai tar omtag på Sverige – men en detalj skaver med nya modellen.

Hittills i år ligger Hyundai tolva i försäljningsstatistiken i Sverige. Det är koreanerna inte nöjda med och därför tar man nu ett rejält omtag. Trolig storsäljare är nya Hyundai Tucson, som tar upp kampen med populära Volkswagen Tiguan och Toyota RAV4. Vi fick tag i reporter Magnus Fröderberg när han precis avslutat en förnämlig lunch.

Magnus! Var är du och vad gör du?

– Jag befinner mig i Stockholms södra skärgård och ägnat förmiddagen åt att bekanta mig med nya Hyundai Tucson.

Hur är den att köra då?

– Väldigt trevlig att köra. Fin komfort på både landsväg och motorväg. Känslan i kupén är att den är har bra ljudkomfort för klassen. Sedan är den ganska samlad i chassit, den kränger inte speciellt mycket ens på krokiga småvägar. Däremot har den en liten tendens till att vara lite stötig i stan.

 
Vi kör Hyundai Tucson: ”Kan bli svenskens nya favorit”

Är det laddhybriden du kör eller?

– Nej, det är det inte. Den lanseras inte förrän i början av nästa år. Tanken var att de skulle släppa de svenska priserna på laddhybriden nu under provkörningen. Men de dröjer ett antal dagar till. Men är du riktigt intresserad kan du redan nu ta kontakt med en handlare om du vill veta mer.

Om du inte kör laddhybrid, vad är det då du kör?

– Jag kör elhybriden med 230 hästar och 350 Nm som är den modell som Hyundai hoppas ska locka privatköparna. Jag kör den fyrhjulsdrivna modellen men den finns också med framhjulsdrift. Den fyrhjulsdrivna kostar från 384.900 kronor. Framhjulsdrivna är rätt mycket billigare – 329.900 kronor. Det går också att välja till ställbart chassi, men om det är bra eller inte kan jag inte svara på eftersom min bil inte är utrustad med det.

Vi kör Hyundai Tucson: ”Kan bli svenskens nya favorit”

Är det nåt som inte är speciellt bra med nya Tucson?

– När man lägger i sportläget blir styrningen tyngre, precis som på de flesta bilar. Men i Tucson känns bara det extra motståndet konstigt artificiellt och bidrar egentligen inte med någonting.

Vad händer nu då?

– Nu ska jag ge mig ut på småvägar på Södertörn och försöka få några snygga bilder på bilen innan mörkret lägger sig. En utförlig provkörning kommer här på sajten och i auto motor & sport inom kort.

 
Vi kör Hyundai Tucson: ”Kan bli svenskens nya favorit”
Vi kör Hyundai Tucson: ”Kan bli svenskens nya favorit”
Ansiktslyfta Hyundai Santa Fe framför nya Tuscon.
 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.