Hej Magnus. Är du ute och kör nu igen?
– Jajjemen. Och även denna gång sker provkörningen på slingriga vägar norr om Stockholm, samma som vid provkörningen av Volkswagen ID. 7 GTX Tourer.
Vad kör du nu då?
– Hyundais mellansuv Tucson firar 20 år och den fjärde generationen har fått en ”facelift”, fast det går knappt att se skillnad på utsidan. Den finns i tre olika hybridnivåer, mild-, vanlig och laddhybrid.
Vad är nytt?
– Det är främst på insidan som det hänt saker med ett nytt infotainmentsystem, ny head up-display, nytt navigeringssystem, elektronisk växelväljare, trådlös Apple CarPlay och Android Auto. På utsidan har de gjort minimala designförändringar och uppdaterat Matrix-strålkastarna.
Vilken version kör du?
– Jag kör nyheten, Hyundai Tucson PHEV laddhybrid 2WD, alltså en tvåhjulsdriven version av laddhybriden. Tidigare fanns den bara som fyrhjulsdriven. Fördelarna är ett lägre pris och lägre förbrukning. Den kommer 71 km på el och kostar 459 900 kronor.

Vilken version kommer folk att köpa?
– Hyundai i Sverige är övertygade om att privatpersoner främst kommer att välja mildhybriden som är billigast och företagen som leasar förmånsbilar väljer laddhybriderna som ger lågt förmånsvärde.
Hur är Hyundai Tucson PHEV 2WD att köra?
– Den är ganska rapp. Det är samma drivlina i grunden som den fyrhjulsdrivna med en 1,6-liters bensinfyra som tillsammans med en elmotor ger 252 hästkrafter. Bilen är lagom stor för de flesta. Alla sitter rymligt och det får plats en hel del bagage. Komforten är lagom styv på landsväg, men lite stötig på dålig asfalt i stan. Jag berättar mer i provkörningen som kommer både i tidningen och på webben framöver.
Fick du reda på något annat?
– Jo, Hyundai i Sverige har tagits över av Hyundai själva och det innebär bland annat att de får större tilldelning av bilar. Målet är att växa. De överväger också att bredda sitt modellprogram i Sverige med transportbilar.