Citroën tänker satsa sig ur krisen och ett steg i rätt riktning är nya C4 Cactus. Den bjuder på en hel del ovanligheter, rapporterar Jan Harry Svendsen som just nu provkör nykomlingen i Amsterdam.
”Det är en väldigt komfortabel och lättkörd bil, och framför allt är den enkel! Back to basics. Det är definitivt en typisk Citroën med flera speciella lösningar. Stötfångarna är mjuka, för att klara av dörruppslag på parkeringsplatsen, och höger krockkudde sitter i taket för att ge plats för ett större handskfack”, säger han.
• Hur är den att köra?
”Låt mig säga så här: detta är ingen bil man tar en extra lång omväg på väg hem från jobbet med. Men som sagt, den är bekväm och väldigt lättkörd. Cactus får en helt nyutvecklad trecylindrig bensinmotor med turbo på 110 hästar. Med manuell låda är den riktigt fin att köra, både snål och stark, och den passar bilen väldigt bra.”

• Har du hittat något negativt?
”Ja, baksätet är inte delbart och när man fäller det bildas en enorm skarv. Svårlastat, alltså. Sedan är den robotiserade automatlådan fortfarande ingen höjdare trots att Citroën uppdaterat den. Men kvalitetskänslan är riktigt bra och takhöjden är imponerande. Jag sitter bra även i baksätet.”
• Läs hela provkörningen av Citroën Cactus i nummer 14/2013 av auto motor & sport, som finns i butik den 26 juni.
Läs också: Citroën C4 Cactus är fräckast i lilla suv-klassen
Läs också: Citroën Cactus – med bilmässans dummaste namn
Bildgalleri: Se fler bilder på Citroën C4 Cactus