Hoppa till innehåll

Vilka är farligast – de unga eller gamla?

Är det berusade ungdomar i hög fart som är farligast i trafiken? Eller är det gamlingarna, fastklistrade vid mittlinjen och utan varken syn eller hörsel? En amerikansk försäkringssajt har benat upp statistiken och trafiksäkerhetsexperten Claes Tingvall kommenterar siffrorna. Den amerikanska statistiken visar att yngre förare är i majoritet när det gäller dödsolyckor. Fler siffror finns […]

Är det berusade ungdomar i hög fart som är farligast i trafiken? Eller är det gamlingarna, fastklistrade vid mittlinjen och utan varken syn eller hörsel? En amerikansk försäkringssajt har benat upp statistiken och trafiksäkerhetsexperten Claes Tingvall kommenterar siffrorna.

Vilka är farligast - de unga eller gamla?

Den amerikanska statistiken visar att yngre förare är i majoritet när det gäller dödsolyckor. Fler siffror finns hos ”The Auto Insurance”, klicka på bilden för att länka dit.

Diskussionen är ständigt närvarande vid många gemensamma fikabord: vilka är egentligen de farligaste i trafiken – unga eller äldre bilförarna? Svaret på frågan är att båda grupperna är dödligt farliga – fast på helt olika sätt.

Den amerikanska försäkringssajten "The Auto Insurance" har försökt att bena upp statistiken och gör det med tydliga, grafiska medel som går att se på denna länk. Inte oväntat har de unga bilförarna ett mera riskabelt beteende som består av höga hastigheter, fyllekörning, högre risktagande och distraherande aktiviteter som mobilprat och sms:ande. Även de äldre bilförarna uppfyller en del av våra fördomar med bristande förmåga att uppfatta förändringar i trafiken som framför allt orsakar många olyckor i korsningar och vid vänstersväng.

Vilka är farligast - de unga eller gamla?

Den amerikanska statistiken visar att unga förare är inblandade i fler dödsolyckor. Men det är i huvudsak de unga som själv blir drabbade. Tittar man istället på vem som är vållande till en allvarlig olycka blir bilden en annan: äldre förare är betydligt farligare för omgivningen.

I USA – till skillnad mot Sverige – är bältesanvändningen mycket lägre. Med svenska ögon är det nästan ofattbart att så många unga, amerikanska förare utsätter sig för riskerna med att köra utan bälte. 58 procent av de yngre som dog i trafikolyckor var obältade, 25 procent var alkoholpåverkade. Bland de äldre förarna som var inblandade i dödsolyckor hade 70 procent bilbältet på, men det räddade ändå inte livet.

Även i Sverige ökar andelen äldre, cirka fem procent av befolkningen (nästan en halv miljon personer) är 80 år eller

äldre och den andelen väntas öka till åtta procent 2040. Med detta i minne bör alltså trafikmiljön anpassas så att en allt mer åldrande befolkning inte hamnar i ännu flera olyckor. Enligt trafiksäkerhetsexperten Claes Tingvall på Trafikverket (tidigare Vägverket) behövs det till exempel fler rondeller:

"Äldre bilförare är överrepresenterade i dödsolyckor," säger Claes Tingvall, "dels för att de är sköra och även för att de är inblandade i krocktyper med hög dödlighet. Den typiska olyckan för gamla bilförare är att köra ut i en korsning framför andra fordon, utan att se den annalkande faran. Därför är det bra för äldre – och alla andra också – med cirkulationsplatser."

"Yngre förare har en större andel alkoholpåverkan, kör för fort, och liknande beteende. Men samtidigt ska man inte dra alla unga eller gamla över en kam, i de flesta fall är det en kombination av risker som leder till en allvarlig olycka. Att bara skylla på äldre eller yngre – av olika anledningar – är fel."

Allting går att bevisa med statistik och nu vet vi lite mer, både från USA och Sverige. Givetvis finns det utrymme bland kommentarerna, längre ned på den här sidan, att lämna din egen personliga åsikt i ämnet. Vilka är egentligen farligast – de yngre eller de äldre bilförarna?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.