En rapport från Trafikverket och Däckbranschen visar att omkring sju procent av alla bilister kör med vinterdäck året om. I de flesta fall dubbfria.
Nordiska vinterdäck utan dubb ger omkring 15 procents längre bromssträcka på asfalt under sommartid jämfört med sommardäck. Det beror dels på att gummiblandningen blir för mjuk i sommarvärmen, dels på att de har olika mönster.
– Exakt vilka konsekvenser själva skillnaden i väggrepp har för trafiksäkerheten vet vi inte, påpekar Mattias Hjort, forskningsledare på VTI, till TT.
Att vinterdäck är överrepresenterade vid dödsolyckor kan även bero på förarna och bilarna. Det vill säga att de som väljer att köra på vinterdäck har en körstil och genomsnittsbil som skiljer sig åt mot de som regelbundet byter till sommardäck.
– Det kan finnas en koppling mellan vinterdäck, äldre bilar och sämre krockskydd, säger Mattias Hjort och menar att det behövs en större studie för att belysa sambanden.
– Hur stor del av detta beror på själva däcken?, undrar Hjort retoriskt.