Hoppa till innehåll
Recharge

Volkswagen klarade EU-målet, men ändå inte – tvingas böta

ID.3 och några smarta taktiska drag har räddat Volkswagen personbilar från att behöva betala dryga böter till EU. Men Volkswagen-koncernen klarade inte målet och får böta.

EU kräver att nya modeller inte ska släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt. Med sina nollutsläpp är elbilar ett effektivt sätt att sänka snittet. 

Därför valde Volkswagen att hålla liv i e-Golf tills ID.3 var klar. Leasingpriserna på ID.3 pressades ned  och produktionen av ID.3 rusade i topp – allt för att sänka snitet.

Denna manöver hade inte ensamt räddat Volkswagen från böter. En annan bidragande faktor till sänkningen är att Volkswagen bildat en utsläppspool tillsammans med fyra elbilstillverkare: SAIC Motors, Aiways, LEVC och Next e-Go Mobile. Volkswagen får betala till de andra märkena för att deras elbilar hjälper till att sänka Volkswagens snitt. 

Sammanräknat blev Volkswagens koldioxid-utsläpp 92 g/km under 2020, en minskning med 22 procent från 2019.

 
Volkswagen klarade EU-målet, men ändå inte – tvingas böta

Tvingas betala dryga böter

För Volkswagen-koncernen i stort gick det inte lika bra. De lyckades sänka förbrukningen med 20 procent, men hamnade på 0,5 gram över gränsvärdet.

– Vi missade målet för 2020 knappt på grund av Covid-19-pandemin. Volkswagen-personbilar och Audi kommer tillsammans med Cupras och Skodas nya elektriska modeller göra att vi når vårt mål i år, säger koncernchefen Herbert Diess.

I och med att Volkswagen-koncernen inte når upp till EU-målet tvingas de böta. Det kommer inte som någon överraskning och det finns pengar avsatta i budgeten för detta.

Bötesbeloppet är 95 euro per missat gram för varje såld bil. Volkswagen-koncernen tvingas alltså betala halva den summan då de missade gränsvärdet med 0,5 gram.

 

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.