I kategorin Skydd för vuxna blev betyget 93 procent av högsta möjliga, eller 37,5 poäng. I testerna för krockskyddet står det bland annat att ”skyddet var fullgott för alla kritiska kroppsområden hos både förare och passagerare, och fullständiga poäng delades ut för resultaten med de dynamiska krockdockorna”.
Kategorin Skydd för barn fick också ett högt betyg – 43 poäng, vilket motsvarar 87 procent. Här har man inte testat systemet som ska varna för om ett barn har lämnats i bilen. Därmed är poängsnittet aningen lägre.
Särskilt positivt enligt protokollet är däremot den tydliga informationen kring airbagens status som visar om den är aktiverad på passagerarsidan eller inte.

Den tredje kategorin är Skydd för oskyddade trafikanter. Här blev betyget 82 procent, motsvarande 51,8 poäng.
”Skydd för huvudet hos en påkörd fotgängare eller cyklist var överlag gott, med låga resultat för A-stolparna och framrutans nedre kant”, står det i protokollet, vilket sänker betyget.
Tittar vi närmare på kategorin Assistanssystem hamnar nya Volkswagen Passat på 80 procent, eller 14,4 poäng. ”Överlag presterade det autonoma nödbromssystemet (AEB) väldigt väl i reaktionstester med andra fordon, där kollisioner undveks i de flesta scenarion”, enligt kommentarerna i protokollet.
De samlade betygen ger nya Volkswagen Passat totalt fem stjärnor – modellens första full pott sedan 2014.
Protokollet publicerades i juli 2024 och bilen som testades var en Volkswagen Passat 2.0 TDI.
Läs mer: