Med den nya konceptbilen XL Sport drar Volkswagen nytta av vad som redan finns inom koncernen: V2-motorn är nämligen hämtad från koncernsyskonet Ducati 1199 Superleggera.
I övrigt är Volkswagen XL Sport som namnet antyder en sportigare version av enlitersbilen XL1, som auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind provkörde i maj.
Men om prestandasiffrorna för Volkswagen XL1 får dig att gäspa kommer räddningen här: XL Sport har en toppfart på 270 km/h! V2-motorn tillverkas delvis av magnesium och titan.
Motorn ger 200 hästkrafter och 134 Nm, och enligt Volkswagen är detta världens snabbaste 200-hästarsbil. Kraften skickas till bakaxeln genom en 7-stegad dubbelkopplingslåda. Motorn kan på motorcykelvis varva till 11.000 r/min.

För att pressa ned förbrukningen och utsläppen har Volkswagen fokuserat på aerodynamik och vikt. Konceptbilen har en luftmotståndskoefficient på 0,258, vilket är imponerande, men inte lika lågt som i Volkswagen XL1 (0,189). Anledningen är att XL Sport också ska vara snabb. Därför har den bredare däck, bättre kylning och annorlunda downforce.
I fronten och på motorhuven finns särskilda luftkanaler och även hjulhusen har luftkanaler för att minska luftmotståndet. Underredet har optimerats och baktill finns en utfällbar spoiler (samma enhet som i Lamborghini Aventador) och speciella kanaler som skickar ut varmluft.
Viktmässigt bjuder Volkswagen XL Sport bland annat på magnesiumfälgar som minskar tjänstevikten med 23,9 kilo jämfört med aluminiumfälgar. Karossen tillverkas i kolfiberförstärkt plast.
Än så länge är Volkswagen XL Sport ett koncept, men räkna med att åtminstone en del av tekniken snart dyker upp i någon av koncernens produktionsbilar.
Läs också: Alrik Söderlind provkör Volkswagen XL1
Läs också: Volkswagen XL1 är världens snålaste och halaste bil
Bildgalleri: Titta närmare på Volkswagen XL Sport