Volkswagenkoncernen har samlat på sig en hel del varumärken genom åren och det börjar bli allt svårare att positionera dem. Men nu ska ledningen se till att skillnaderna mellan märkena blir större, skriver Automotive News.
Till att börja med ska Volkswagen försöka få Seat att bli sportigare och ”mer känslosamt”, eftersom de flesta bilköpare väljer bil utifrån känslor och inte bara efter funktionella egenskaper. Här ska design och varumärke stå i centrum och prestandamodellerna Cupra är en bra början.
Skoda ska å andra sidan bli ännu mer budgetfokuserat med lägre priser för att locka köpare i Östeuropa, där Dacia, Hyundai och Kia idag dominerar. Men Skoda kan även locka köpare i andra länder som värdesätter funktion före form.
Det är alltså inte otroligt att Seats modeller i framtiden blir dyrare än Volkswagens, om märket positioneras som en spansk utmanare till Alfa Romeo. Skoda kan å andra sidan skippa ”exklusiva” tillval för att hålla priserna nere.