Inom några veckor får 19.237 Volvoägare ett brev där man uppmanas uppsöka verkstad. I sällsynta fall kan ett fel i rattnavet gör att krockkudden inte utlöser vid krock. Däremot finns det ingen risk att krockkudden utlöser av misstag.
Om SRS-lampan på instrumentpanelen tänds kan kontakten till krockkudden vara bruten – och kudden utlöser då inte vid krock. Men det finns ingen risk för att kudden utlöser av misstag.
Uppgifterna om att alla "stora" Volvomodeller måste få funktionen till sin krockkudde åtgärdad kom först i amerikanska media. Nu bekräftar Volvo Personvagnar Sverige AB att även svenska Volvoägare berörs – närmare bestämt 19.237 stycken. Totalt handlar det om runt 30.000 bilar i Norden.
Enligt Bo Larsen, presschef på Volvo Personvagnar Sverige AB, handlar det om ett sällsynt fel i rattnavet på S80/V70/XC70/XC60/S60 – årsmodellerna 2010-2011. Glapp i ett kontaktdon kan leda till en mindre kortslutning som i sin tur bryter kontakten mellan krockkudde och dess utlösningsmekanism. Som ett tecken på att något är fel tänds den så kallade SRS-lampan i instrumentpanelen och föraren uppmanas att uppsöka verkstad för kontroll.
Själva åtgärden är enkel, en liten bricka (ett så kallat shims) monteras i rattnavet och risken för klappkontakt är därmed eliminerad. Åtgärden tar en halvtimme på verkstad och utförs givetvis kostnadsfritt.
Bo Larsen är noga med att understryka två saker:
"Om SRS-lampan är släckt finns det inget fel på krockkudden," säger Bo Larsen, "då fungerar allting som normalt. Sen vill vi också poängtera att det absolut inte finns någon risk för motsatsen, det vill säga att krockkudden utlöser utan orsak."
Bilägarna som berörs i Sverige får ett brev från Volvo inom några veckor. Om SRS-lampan skulle tändas innan dess är det som alltid lämpligt att kontakta sin verkstad för mer information.